"Behalve
het gevangenisthema heeft het personage van dokter Johansson zich
in dit album de missie gegeven om uit XIII herinneringen te ontrekken
die hij beweert verloren te hebben. Tezelfde tijd droomt hij van het
uitroeien van de misdaad die hij als een ziekte beschouwd. Het is
een gevangenis voor krankzinnigen en de arts leeft met het idee om
deze geesteszieken te laten boeten voor hun zonden. Door zijn voortdurend
contact met deze krankzinnigen is hij zelf een beetje geschift geworden.
|
|
We
hebben in dit verhaal een eerste verduidelijking van de foute identiteit
van XIII. Hij zal zo goed als in elk album veranderen. Vanaf het vijfde
of het zesde album besfete ik dat dit een spel zal worden met de lezer.
Ik had er mijn plezier in om XIII in de loop van de reeks dertien
verschillende identiteiten te geven. Maar het was ook een beetje per
toeval dat ik hem een andere naam gaf. Ofwel, zoals hier, de naam
Rowland omdat hij denkt dat hij werkelijk Rowland is, ofwel voor de
zekerheid. Op een bepaald moment laten we de lezer opmerken dat Smith
geen verstandig pseudoniem was, da's waar, maar dat paste goed bij
Jones...
Het wetenschappelijk aspect
Het verhaal met de verborgen identiteit wordt gaandeweg, vanzelfsprekend,
meer en meer problematisch. Tegenwoordig heeft het wetenschappelijk
aspect in onderzoeken een imposante plaats ingenomen. Je moet er eens
bij stilstaan hoe drie zaken de stiel van een scenarist overhoop haalden:
het verdwijnen van de USSR want dat was de vijand bij uitstek, hoewel
dit tegenwoordig een beetje terugkomt. Ze waren in zekere zin onze
gelijken. Het tweede wat ons hindert, is het begrip 'verloren-teruggevonden'.
Dit werkt niet meer want heel de wereld weet nu waar je zit dankzij
smartphones of creditkaarten. En het derde is het DNA dat perfect
te traceren is. Voor een scenarist wordt dit gecompliceerd." |