Bibliografie van Jean-Pierre Danard
• Uit Liefde voor de Kunst
Bibliografie van Jean-Charles Gaudin
• Angor
• De Boeken van de Zieners
• De Feul
• De WeerWolven
• Dead Life
• Er Was Eens... De Mens
• Galfalek
• H. Aas Vollegaas
• PhÅ“nix
• Vigilantes
• Weerwolven - Renaissance
MARLYSA 1-2
1. Het Masker - 2. De Schaduw van Dampour


Jean-Pierre Danard + Jean-Charles Gaudin • Talent (Collectie 500)
48 p. (HC & SC)
'Priemend' nieuwsgierig

Wij kunnen er niet aan doen, maar net zoals in Atalante (waarvan het eerste deel in deze periode bij Talent verscheen) speelt een vondelinge ook hier de hoofdrol. Zij draagt een vreselijk geheim mee dat af te lezen valt op haar gezicht. Vandaar dat ze van kleinsaf een masker draagt. Marlysa groeit ondanks het masker op tot een zeer mooie en zeer gewilde vrouw. In de Stichting, een trainingskamp voor soldaten, ontpopt ze zich tot de numero uno van de recruten. Het vredige bestaan komt abrupt ten einde als half geharnaste geraamtes het kamp op een nacht brutaal overvallen. Velen sterven en glashelder was het feit dat de geraamtes het vel van Marlysa wilden. Bij haar terugkeer in het dorp wacht haar een andere verrassing: Marlysa’s ouders zijn al een week verdwenen nadat ze de markt van Dompour bezochten. Samen met haar vriendje Tatrin, haar beste vriendin en haar vriendje trekken ze naar Dompour. De bende wordt aangevuld met Sirius, een amfibieversie van Lanfeusts Troll Hebus. Eén ding is duidelijk: het antwoord op alle vragen ligt over de Oceaan der Nevelen. Zullen we dan eindelijk het ware gezicht van Marlysa zien?

Dat de albums duidelijk geïnspireerd zijn op het werk van Crisse is niet te verwonderen, hij deed dan ook het storyboard van de strip en ergens zal hij wel iets te maken hebben met de stroomlijning van de anatomisch uitdagende heldin. Krenterig is Danard alvast niet met het teasen van de lezer, nog nooit waren wij zo ‘priemend’ nieuwsgierig naar wat daar onder zit… oké, ook onder dat masker, ja. Nog enkele delen van dit en de leerling zou wel eens de meester kunnen overtreffen, maar dat heb je niet van ons!

> DAVID STEENHUYSE — november 2000