Bibliografie van Denis Falque
• De Bodem van de Wereld
• De Geheime Driehoek - De Wachters van het Bloed
• De Geheime Driehoek - Hertz
• De Geheime Driehoek - Lacrima Christi
• De Geheime Driehoek: I.N.R.I.
• Het Protocol van de Moordenaar
Bibliografie van Christian Gine
• De Geheime Driehoek - Hertz
• De Schilden van Mars
• Kapitein Sabel
• Last
• Sneeuw
Bibliografie van Pierre Wachs
• Bankgeheimen
• De Geheime Driehoek: I.N.R.I.
• De Krijgers van God
• De Slang onder de Huid
• Navarra
• Oorlogsvrouwen
• Rood Gedicht
Bibliografie van Didier Convard
• Cats
• Cranach van Morgenloup
• De 9de Dag van de Duivel
• De Acht Dagen van de Duivel
• De Avonturen van Blake en Mortimer
• De Geheime Driehoek - De Wachters van het Bloed
• De Geheime Driehoek - Hertz
• De Geheime Driehoek - Lacrima Christi
• De Geheime Driehoek: I.N.R.I.
• Finkel
• Het Protocol van de Moordenaar
• In de Schaduw van de Goden
• Kaplan & Masson
• Last
• Michelangelo
• Polka
• Rogon, de Witte Wolf
• Roma
• Sitnalta
• Sneeuw
• Sneeuw - De Oorsprong
• Sneeuw - De Oorsprong
• Sneeuw - Het Begin
• Tanâtos
• Vercingetorix
• Vinci
DE GEHEIME DRIEHOEK 5
De Schandelijke Leugen


Denis Falque/Christian Gine/Pierre Wachs + Didier Convard • Glénat
49 p. (HC)
Bingo!

"Hoe breng je op korte tijd veel albums van één reeks uit?" Deze vraag spookte al weken rond in het hoofd van de marketingmanager van Glénat. "We laten één scenarist samenwerken met verschillende tekenaars rond één centraal thema". Prima; Girouds Tien Geboden waren een feit. Maar wacht eens even: "We kunnen dat nog verfijnen: waarom niet verschillende tekenaars laten werken aan één album? Elke tekenaar bekommert zich maar om één welbepaald tijdsvak of flashback. Dat gaat lekker snel én we kunnen nog wat onbekend talent op het publiek loslaten." Bingo, De Geheime Driehoek was geboren.

Het ganse project ruikt naar goedkoop succes, maar scenarist Convard (Sneeuw) bewijst hier zijn klasse. Wat wil je anders met hét Tempeliersgeheim als basis: niet Jezus is aan het kruis gestorven, maar zijn tweelingbroer. Om deze katholieke Duivelsverzen te verstrippen, sprak Glénat de betere klassieke tekenaars aan. Jezus verrees uit de pen van Gine. Kraehn, Stalner en uiteraard Chaillet werden aangetrokken voor de middeleeuwse sequenties. En Juillard ontfermde zich over de covers. Grootste verrassing is echter de relatief onbekende Falque die de gevestigde waarden in de schaduw tekent. In deel 5 aangevuld en afgelost met ander onbekend talent. Laat deze kelk zeker niet aan jou voorbijgaan!

> WOUTER PORTEMAN — april 2002