Bibliografie van Andreas
• Afdwalingen
• Arq
• Capricornus
• Coutoo
• Cyrrus
• De Grot der Herinnering
• De Rode Driehoek
• Dreigende Jaargetijden
• Fantalia
• Mobilis
• Monster
• Posthume Onthullingen
• Quintos
• Reizigers
• Rork
• Styx
CROMWELL STONE 
integraal


Andreas • Sherpa
144 p. (HC)
De ideale A-test

Een duistere nacht, een figuur rent buiten adem over de weg, op de vlucht voor iets of iemand. Het is Cromwell Stone. Samen met twaalf anderen heeft hij jaren geleden een schipbreuk overleefd, waarna ze afspraken om elkaar elk jaar opnieuw te ontmoeten. Intussen zijn er negen reünies gepasseerd, waarbij ze Tien Kleine Negertjes-gewijs jaarlijks met een eenheid werden uitgedund. Negen verdwijningen, vier overblijvenden. Wie heeft het gedaan? De butler? Of kolonel Mustard met de kandelaar in de serre?

Cromwell Stone lijkt op het eerste zicht een mengeling van een spannende Agatha Christie en een gruwelijke H.P. Lovecraft. Maar het is meer dan dat, het is een Andreas. In een aaneenschakeling van suggestieve sfeerschepping en vreemde gebeurtenissen, ondersteund door zijn typisch experimentele tekenstijl, vertelt hij een vreemd en bevreemdend verhaal. Ergens is dat zelfs niet verwonderlijk: nagenoeg een kwarteeuw lag er tussen het verschijnen van het begin en het afsluiten van de trilogie. Een generatie lang kon Andreas zijn ideeën en zijn tekenstijl ontwikkelen en je merkt dan ook in een oogopslag duidelijke verschillen tussen begin en einde, zowel in verhaal als in tekeningen. Dat wordt nog versterkt door de grote verschillen in uitgaven. De drie delen, destijds apart uitgegeven, liggen bij ons verspreid in verschillende boekenkasten. Deel één, door Sherpa in de K2-collectie uitgegeven op gigantisch formaat; deel twee, als gewone softcover uitgegeven; deel 3 tenslotte, een prijzige hardcover in luxe-uitvoering. Tijd dus voor een éénvormige en integrale uitgave van de trilogie. Alles hangt immers voldoende samen, vooral in het overheersende gevoel van nietigheid en eenzaamheid, een stokpaardje van Andreas.

De mens, de held, is de speelbal van het verhaal. Geen enkele held van Andreas is een übermensch, een superman, maar in deze trilogie wordt dat gevoel nog versterkt. Dat is voor een groot deel te wijten aan de hoofdfiguur, die enkel in het eerste deel de rol van klassieke avonturier (à la Rork en Capricornus) op zich neemt. In de volgende delen worden de honneurs vooral waargenomen door andere figuren, die zich duidelijk onwennig en machteloos voelen bij alles wat hen overkomt. Een gevoel dat je, als lezer, onbewust overneemt. Het is vast ook een gevaarlijk album.

Wie Rork, Capricornus of Arq apprecieert en zich tot het kringetje van "A-depten" (Andreas-adepten, niet te verwarren met "A deppen", wat gewoon Aalsters is voor ouwe debielen) heeft bekeerd, zal Cromwell Stone fe-no-me-naal en uniek vinden. Een Abbey Road, een Dark Side of the Moon, een The Joshua Tree, een Beautiful Freak of Grace! Een album dat bij elke lezing beter wordt. Voor de anderen, de A-leken, zal het eerder een extreme introductie zijn, omdat het een verregaand doorgedreven Andreas is, verder dan de herkenbare avontuurlijkheid van Rork, Capricronus en zelfs Arq. Maar het blijft een prachtige én volledige uitgave aan een erg democratische prijs, in tegenstelling tot de voorgaande drie reeksen die je zonder uitgebreide sponsoring onmogelijk kan aanschaffen. De ideale kans om met de auteur mee te gaan in een gevoel van machteloosheid en hulpeloosheid, een examen (een A-test!), dus. Wie slaagt, verdient een A-ttest dat je ook tot A-dept maakt. De A-nschrijvingen zijn bij deze geopend!

> PETER D'HERDT — december 2007