ÂROMM 1-2 1: Nomad Destiny + 2: Het Lot van de Krijger
Rubén Pellejero + Jorge Zentner • Casterman 48 p. (HC)
|
|
Sjamajee, de sjamanen zijn terug |
|
Een sjamaan is een soort Centraal-Aziatische druïde en we konden er de laatste tijd niet om heen. Recente albums als Het Kruis van Cazenac, Poolijs en Hausmans De Jagers van de Dageraad voerden allemaal een sjamaan ten tonele. Zo ook Âromm.
Âromm verhaalt het leven van een volk barbaarse steppenomaden. Na de zoveelste plundering strijden twee hoofdmannen Setaq en Taliz om hetzelfde meisje, Gida. Om de eenheid binnen de stammen te vrijwaren, besluiten ze de Geest van De Steppe, de sjamaan Honnoh, te laten beslissen wie de vrouw mag bezitten. Na helse proeven, is oerkrijger Taliz de uiteindelijke overwinnaar. In ruil moet hij wel het opperbevel doorgeven aan de opportunistische Setaq. Tien jaar later voelt de verstoten Taliz zijn einde naderen. Gida en hun zoon Âromm zoeken de bescherming op van de nomaden. Om de Geest van de Steppe niet te tarten, jaagt Setaq Gida terug de dood in. Âromm zweert wraak.
Vijftien jaar na Dieter Lumpen en het zwartkijkende FM slaan Ruben Pellejero (Blauwe Rook) en de Argentijn Jorge Zentner (Zeven Kogels voor Oxford, Replay) opnieuw de handen in elkaar. Het resultaat is een bevreemdend album. Het scenario is een gewaagde mix van bloederige afslachtingen, metafysische ontmoetingen en een Griekse familietragedie. Hemel en aarde, enkel samengehouden door de overweldigende leegte van de Mongoolse steppe. Net zoals in Tronchets Ginds lijkt het scenario initieel te vechten met de statische glasraamtekeningen en het gedurfde kleurenpallet. Maar eenmaal die mentale stap genomen, besef je al vlug dat het tweeluik Âromm zijn plaats op je boekenplank meer dan waard zijn. Zo ergens tussen Auclairs nomadenverhalen en Lian Ongs Horizon. |
|
> WOUTER PORTEMAN — april 2003 |