YOKO TSUNO INT 3 De Tijd Achterna: 11. De Tijdsspiraal - 17. De Danseres van Bali - 20. De Astroloog van Brugge
Roger Leloup • Dupuis 176 p. (HC)
|
|
Dubbel zin |
|
In de derde thematische bundeling reist Yoko Tsuno, onze favoriete Japanse na de teppanyakimeesteres in het Brugse restaurant Tanuki, door de tijd. Dat is een ernstige zaak voor Roger Leloup die ons in de commentaren in het voorafgaande dossier over de obstakels van tijdreizen wijst. Een argument meer voor onze hekel aan gepruts met de tijd en gedoe over tijdparadoxen. Die redactionele teksten over De Tijdsspiraal zijn zo vervelend en ingewikkeld dat we al geen zin meer hadden om de eigenlijke stripverhalen te lezen. Gelukkig gaat het in het dossier ook over de keuze voor Borneo als decor voor De Danseres van Bali, Leloups reizen naar het Verre Oosten en de amusante anekdotes die hij erover kan vertellen en bij De Astroloog van Brugge over de historische stad waar de olieverf werd uitgevonden. Nu hadden we dubbel zoveel zin om de drie gebundelde verhalen te lezen... herlezen eigenlijk, want Yoko Tsuno is een reeks die uiteraard al langer in onze verzameling prijkt. Maar de dossiers in integrales blijven toch een verrijking voor het verschaffen van achtergrond, oorsprong, context en evolutie.
In De Tijdsspiraal moet Yoko Tsuno op aangeven van het meisje Monya uit de toekomst de mensheid behoeden voor hun ondergang die in 3872 zal toeslaan. Het brengt Yoko in het verleden in contact met haar oom en we komen de oorsprong van haar voornaam te weten. De translator, de tijdreismachine van Monya, komt ook van pas om in De Danseres van Bali naar 1350 te reizen om een danseresje van een verschrikkelijke dood als offergave te redden. Tussen eeuwenoude tempels vliegen Yoko en Ben tussen gevaarlijke pteranodons, vliegende reptielen uit de oertijd die voor spannende momenten zorgen. Ook een lavastroom brengt Yoko en het meisje dat ze wil redden in een gevaarlijke situatie. Net zoals de andere verhalen start ook De Astroloog van Brugge in een prachtige situering van het decor. We vinden haar terug in Brugge. Een plaatselijke schilder nodigde haar uit omdat ze lijkt op een vrouw op een schilderij uit 1545... waar ook Monya bij staat. Leuk om te weten trouwens dat Yoko als model poseerde voor een modeblad zodat de Brugse schilder haar kon opmerken. Yoko is blijkbaar niet de enige die in het verleden rondliep. Terug in het verleden moet ze het uitbreken van een verwoestende pestepidemie tegenhouden. Aan dit verhaal dankt Paul zijn liefje Mieke, het brave, goedgelovige, niet zo slimme wichtje dat er in dit en volgende verhalen eeuwig treurig uitziet. Dat papieren personages een eigen leven leiden, ondervond Leloup meermaals. Aanvankelijk was het namelijk niet de bedoeling Paul verliefd te laten worden.
De grafische vormgeving van het achtergrondodssier is niet geweldig. Er staan teksten op drukke achtergronden waardoor ze minder leesbaar zijn. De Franse versie dateert van 2007 en de lay-out kreeg geen update. Zo zie je maar hoe snel smaak kan veranderen. Ook door het bij elkaar brengen van oudere en minder oude verhalen merk je veranderingen in tekenstijl. De Tijdsspiraal is ietsje verfijnder van lijnvoering, maar de kwaliteit is in alle drie gebundelde verhalen even hoog. In de volgende integrale staan weer drie Vinea-verhalen. |
|
> DAVID STEENHUYSE — mei 2018 |