Bibliografie van Thibaud De Rochebrune
• Waar Sprookjes Vandaan Komen
Bibliografie van Éric Adam
• De Geheime Driehoek - Hertz
• De Loopgraaf
• De Verhalen van de 7de Zucht
• Game Over (deel 4)
• Lucky Luke
• Lucky Luke (deel B67)
• Marsupilami (deel 10, 11)
• Rataplan (deel 11)
• Roma
• Sneeuw - De Oorsprong
• Sneeuw - Het Begin
• Vercingetorix
Bibliografie van Didier Convard
• Cats
• Cranach van Morgenloup
• De 9de Dag van de Duivel
• De Acht Dagen van de Duivel
• De Avonturen van Blake en Mortimer
• De Geheime Driehoek
• De Geheime Driehoek - De Wachters van het Bloed
• De Geheime Driehoek - Hertz
• De Geheime Driehoek - Lacrima Christi
• De Geheime Driehoek: I.N.R.I.
• Finkel
• Het Protocol van de Moordenaar
• In de Schaduw van de Goden
• Kaplan & Masson
• Last
• Polka
• Rogon, de Witte Wolf
• Roma
• Sitnalta
• Sneeuw
• Sneeuw - De Oorsprong
• Sneeuw - De Oorsprong
• Sneeuw - Het Begin
• Tanâtos
• Vercingetorix
• Vinci
MICHELANGELO 
Het Banket der Verdoemden


Thibaud De Rochebrune + Éric Adam/Didier Convard • Dark Dragon Books
96 p. (HC)
Eerste en tweede lezing

Wie was Michelangelo Buonarotti? Beschermeling van Lorenzo de Medicí, schepper van prachtige kunstwerken als de Pietà, David en de Madonna met kind in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Brugg ! Voelde zich — ondanks de schepping van voorgaande meesterwerken — vooral kunstschilder, waarvan getuige de fresco's op het plafond van de Sixtijnse kapel in Rome, met de schepping van Adam als iconisch beeld. Werd 89 jaar oud! Nooit gehuwd, maar wel bewonderaar van het mannelijk lichaam.

Wat zijn de christelijke complottheorieën? Wat als de Katholieke kerk ons al 2018 jaar voorliegt? Door de eeuwen heen verschenen er allerlei bedenksels over de afstamming van Jezus Christus, of hij getrouwd was met Maria Magdalena, of hij zelf kinderen had, waar de heilige graal die zijn bloed opving verborgen was, wat er gebeurde met de heilige lans van Longinus, enzovoort, enzovoort. En dat is het favoriete speelveld van Didier Convard.

Convard is gekend als auteur van esoterische series als De Geheime Driehoek met meerdere spin-offs als INRI, Hertz en Lacrima Christi met verschillende tekenaars (Pierre Wachs, Christian Gine, André Juillard en anderen). Zijn boek Michelangelo et le Banquet des Damnés is hier de bron voor het scenario van Éric Adam (Roma, Marco Polo, Game Over, Vercingetorix) met tekeningen van Thibaud De Rochebrune.

Tot zover de inleiding. Nu het album. Het Banket der Verdoemden start in 34 na Christus. We zijn getuige van de onthoofding van Johannes de Doper op vraag van Salomé, dochter van Herodias. Fast forward naar mei 1508. Michelangelo worstelt met de opdracht van paus Julius II om het plafond van de Sixtijnse kapel te verfraaien met zijn fresco's. We maken kennis met de 57-jarige ongehuwde provoost Vittorio en zijn luitenant Menanzzo. Het hoofd van Liviano Maggiore wordt in de doopkapel van Sint-Ambrosius gevonden met verwijzing naar het opschrift "venit sol Iustitiae" oftewel "recht is geschied". Een geheime boodschap die verwijst naar de geheime genootschap Dochter van het Recht. Het onderzoek leidt naar de abdij van Morimando waar prior di Settimo de scepter zwaait. We leren de tweeling Baphomet en Pavot kennen en een tweede hoofd — ditmaal van Lorenti Vincenzo — wordt ontdekt. Voldoende om Michelangelo te contacteren die zich spoorslags naar Rome begeeft waar hij een amoureuze verhouding blijkt te hebben met Fosca Maggiore, weduwe van de eerste onthoofde. En dan komt het onderzoek in een stroomversnelling. We willen het complot niet vrijgeven, maar de knelwoorden Valeriaan, Prudenzia (vrouw van Menanzzo), hartproblemen, een mismaakte dwerg, het hoofd van Johannes de Doper, een derde onthoofding, een huwelijk en uiteindelijk de fresco van Adam in de Sixtijnse kapel zorgen voor een lugubere, mystieke en spannende mix.

Liefhebbers van de complottheorieën komen hier zeker aan hun trekken. Het hoeft immers niet altijd Dan Brown te zijn. Een eerste lezing dient wel — wegens een overload aan informatie — gevolgd te worden door een tweede lezing. Vermits er zeer veel verteld dient te worden, zijn er weinig tot geen gedetailleerde beelden of indrukwekkende panorama's, maar deze stijl is wel nodig om er de vaart in te houden. We zijn niet omver geblazen, maar evenmin ontgoocheld.

Conclusie: een aangename herwerking van een boek, ideaal voor een avond bij het haardvuur, loerend naar het Christusbeeld aan de muur of het Mariabeeld onder de kaasstolp. Wij hebben alvast onze reis naar Rome geboekt met de Sixtijnse kapel als voornaamste must see.

> JOHAN DECLOEDT — april 2018