Bibliografie van Marvano
• Berlijn
• Dallas Barr
• De Eeuwige Oorlog
• De Joodse Brigade
• De Vlucht van het Paard
• De Zeven Dwergen
• Een Nieuw Begin
• Grand Prix
• Het Kleine Afscheid
• Red Knight
• Rourke
• Solitair
BONNEVILLE 1
Vier Nul Zeven!


Marvano • Dargaud
48 p. (HC)
Gissen en missen

"Als de stuwkracht van een jetmotor een vliegtuig door de geluidsmuur kon jagen, dan moest dat evengoed kunnen met een auto. De J47-motor in 'Flying Caduceus' kwam uit een afgedankte B36-bommenwerper. Hij dreef de wielen niet aan. De kracht van de uitlaat duwde de auto gewoon voort. Actie is gelijk aan reactie."

Marvano noemt z'n nieuwste een grafische adaptatie van een manuscript van ene Zeldine Johnson. Verloren gegane of teruggevonden manuscripten zijn handigheidjes die een auteur toelaten om een al dan niet fictief personage aan het woord te laten en er zich waar nodig achter te verstoppen. Marvano kent het klappen van de zweep. Zeldine registreert wat ze meemaakt zoals een accountant met de boekhouding zou doen: feiten, namen, data, de technische fiches van voertuigen, de haast volledige tekst van het wedstrijdreglement... alles wordt netjes genoteerd en door Marvano respectvol geëtaleerd. Voor wie net als Zeldine van cijfers houdt, is deze strip gegarandeerd een feest.

De Bonneville Salt Falls zijn ontstaan nadat al het water dat de staat Utah overdekte zo'n tienduizend jaar geleden verdampte. De uitgestrekte zoutvlakte die achterbleef, hard als beton en glad als een biljart, vormt de ideale ondergrond om er duizelingwekkend snel een voertuig overheen te jagen. En dat gebeurt ondertussen nagenoeg al een eeuw lang. Van overal ter wereld verzamelen jaarlijks snelheidsduivels, waaghalzen en échte helden die met gevaar voor eigen leven proberen het snelheidsrecord op hun naam te zetten. Ze doen dat in de meest geschifte racemonsters, voortgestuwd door reactie- of explosiemotoren. Wat er op dat ogenblik in de rest van de wereld gebeurt, kan hen geen barst schelen.

Ook Marvano houdt van snelheid en gestroomlijnde racebakken, zie onder andere z'n drieluik Grand Prix. Maar daarnaast is hij niet vies van maatschappijkritiek en laat hij niet gauw een gelegenheid voorbijgaan om z'n lezers een geweten te schoppen. Dat gebeurt dit keer amper. Natuurlijk plaatst Marvano de aanhoudende stroom van recordpogingen, gekkigheid die er eigenlijk niet toe doet, in een breder kader. De wereldgeschiedenis, de Cuba-crisis, Kennedy die verkozen en vermoord wordt... het zijn feiten die aangehaald en summier becommentarieerd worden, maar verwacht dit keer niet het drammerige preken. Wel verzwaart het de indrukwekkende hoeveelheid informatie die de lezer toch al te slikken krijgt. Verdrinkingsgevaar zou als waarschuwing op de cover mogen staan.

Het is al een poosje merkbaar in Marvano's strips: z'n afkeer voor de menselijke domheid blijft groeien en daarom lijkt hij voor zichzelf steeds vaker de gelegenheid te scheppen om het bij het tekenen van toestellen te mogen houden. Z'n fascinatie voor vliegtuigen en racewagens resulteert al jaren in de prachtigste tekeningen van machines die hij nog eleganter maakt dan ze in werkelijkheid zijn of waren. Maar tot nu verloor hij de mensen van vlees en bloed niet uit het oog. Die toegeving doet hij in Bonneville niet langer.

In Bonneville is Marvano de stylist geworden die door leegte te scheppen alle ruimte aan de tijdloze schoonheid van z'n échte helden laat, de bolides die over de zoutvlakte jagen. Hierin wordt hij op indrukwekkende wijze bijgestaan door Bérengère Marquebreucq die met haar kleuren oproept wat de tekenaar heeft weggelaten. Marvano en Marquebreucq maken van dit album een grafisch avontuur dat ook wie niks met snelheidsrecords heeft, naar adem doet happen.

"In feite hadden de recordjagers niet veel besef van de enorme krachten waarmee ze liefhebberden. Het was niemandsland. Gissen en missen. Vallen en opstaan", laat Marvano in Bonneville optekenen. Dat geldt ook voor deze uitzonderlijke auteur. Al jaren bouwt Marvano koppig en gedreven aan een œuvre dat zich op de grens tussen eigenzinnigheid en je m'en foutisme beweegt. Bonneville is geen strip en het is geen geïllustreerde literatuur. Marvano betreedt een niemandsland waar gissen en missen en vallen en opstaan tot de dagelijkse realiteit behoren. Hij riskeert z'n hachje zoals de helden in Bonneville doen. Wie aan de kant staat, noemt hen een bende gekken of heeft respect voor hun lef.

> FLO VAN DIJCK — maart 2018