Bibliografie van Olivier Peru
• Androïden
• Brocéliande - Woud van het Kleine Volkje
• De Meester-Inquisiteurs
• Elfen
• Elfen
• Lancelot
• Mjöllnir
• Nosferatu
• Orakel
• Zombies
• Zombies Nechronologies
MEDICI'S 1
Cosimo de Oude: Van Modder tot Marmer


Giovanni Lorusso + Olivier Peru • Daedalus
56 p. (HC & SC)
Dik uur zoet

Het getekende verhaal van de familie de' Medici start in het gezegende jaar 1407 als Cosimo achttien jaar wordt. We zien hoe de jongeman opgroeit als zoon van een gewiekste zakenman die een bank uit de grond heeft gestampt. Vader Giovanni is een sluwe vos als het op zaken doen aankomt, maar de politieke spelletjes die erbij horen zijn minder aan hem besteed. Maar Cosimo bestudeert al jaren oude Griekse en Romeinse teksten en haalt daar de wijsheid en het geduld uit om de familie de' Medici langzaam maar zeker steeds belangrijker te maken in hun stad, Florence. De grootste tegenstander van de familie is een andere bankiersfamilie. De Albizzi's zijn al jarenlang de heersers over de stad waar, dankzij hen, de corruptie welig tiert. De oudste zoon Rinaldi wordt dan ook een felle concurrent voor de jonge Cosimo. Het duurt jaren alvorens Cosimo de machtigste man wordt van Florence en hij kan afrekenen met zijn vijand.

Medici's moet een epos worden in vijf delen waarin telkens een van de familiepatriarchen wordt belicht. Als lezer krijg je met dit eerste deel alvast een vette kluif te verwerken. Al vlug merkten we dat het tekenwerk ondergeschikt is aan het verhaal. Het scenario is zeer uitgebreid, maar de manier waarop Olivier Peru het verhaal brengt, is wel heel apart. De Franse scenarist laat het verhaal vertellen door de stad, Florence, zelf. Ook opvallend is dat Peru maar bepaalde delen van het verhaal van Cosimo de Oude vertelt. Geregeld zitten er gaten van enkele jaren tussen de verschillende scènes waardoor we ons afvragen wat er in al die tussenliggende jaren gebeurd is met de man en zijn familie. De laatste sprong in het verhaal omvat zelfs meer dan twintig jaar.

Giovanni Lorusso's tekeningen zijn weliswaar ondergeschikt aan het verhaal en de teksten. Dit neemt niet weg dat hij er toch grotendeels in is geslaagd om de belangrijkste personages een natuurlijke evolutie mee te geven met het ouder worden. De gecreëerde stadsomgevingen om dit verhaal in te kleden, zijn niet te versmaden zolang ze een prominente rol spelen in de tekeningen. Wanneer Lorusso echter moet wijken voor grote tekstblokken of kleinere tekeningen moet gebruiken, gebeurt het wel dat hij enkele achtergrondfiguren en omgevingen te vaag in beeld brengt. Gelukkig is dat maar sporadisch het geval, want de Italiaan is er grotendeels in geslaagd om zijn weg te vinden om zijn tekenwerk toch te doen opvallen in dit grote verhaal.

We kunnen besluiten dat Medici's een stripverhaal is geworden voor liefhebbers van historische feiten dat waarheidsgetrouw de geschiedenis van de opkomst en ondergang van de familie de' Medici wil weergeven. Verwacht je aan een grote portie tekst waardoor je zeker een dik uur zoet zal zijn met dit eerste deel.

> PETER ROTTHIER — maart 2018