Bibliografie van Dimitri Armand
• De Nieuwe Avonturen van Bob Morane
• Sykes
Bibliografie van Jean-Charles Gaudin
• De Boeken van de Zieners
• De Feul
• De WeerWolven
• Dead Life
• Er Was Eens... De Mens
• Galfalek
• H. Aas Vollegaas
• Marlysa
• PhÅ“nix
• Vigilantes
• Weerwolven - Renaissance
ANGOR 1-2
1. Vlucht - 2 . Mansioeran


Dimitri Armand + Jean-Charles Gaudin • Dark Dragon Books
48 p. (SC)
Evolutie

In Angor maken we kennis met drie jongeren die hun miserabele bestaan in een dorpje in het uitgestrekte koninkrijk Angor proberen te ontlopen door hun lot in eigen handen te nemen. Als leden van de onderste kaste is hun toekomst al uitgestippeld als landbouwers en veehoeders, maar ze dromen over ridders, avontuur en vrijheid. Na een bloedig treffen tussen twee ridders vinden ze een magisch medaillon. Dankzij het medaillon kunnen ze gelijk welke leeftijd aannemen die ze willen. Het betekent het begin van een lange reis en heel wat gedonder.

Angor
is een fantasyreeks in vijf delen die tussen 2008 en 2013 bij het Franse Soleil verscheen. Dimitri Armand werkte zich de laatste paar jaar in de kijker als tekenaar van de reboot van Bob Morane en het westernone-shot Sykes op scenario van Pierre Dubois met wie hij momenteel een nieuw one-shot maakt. Angor is ouder werk en de evolutie tussen de eerste twee albums is ook nog te ontwaren. Deel 1 is net wat stijver getekend dan het beter ogende vervolg in deel 2 waarin de 'jetski'-scène ons is bijgebleven. In actiescènes munt Armand sowieso uit en die komen vaak genoeg voor om het boeiend te houden. Goed dat Dark Dragon Books deze reeks op onze radar bracht, Angor mag er zeker wezen.

Jean-Charles Gaudin is al een oudgediende in het fantasygenre. Hij schreef onder meer Marlysa, De Boeken van de Zieners, De Feul, Phœnix en Er Was Eens... De Mens. Met Angor schreef hij een vooralsnog goed begonnen fantasyreeks met traditionele queeste-elementen, een vleugje humor en een vrouwelijk hoofdpersonage dat natuurlijk weer de aandacht van haar twee mannelijke metgezellen wegkaapt.

> DAVID STEENHUYSE — augustus 2017