Bibliografie van Luigi Critone
• Zeven
• Zeven (deel 4)
Bibliografie van Nicolas Jarry
• Asceltis
• Blackwood
• De Koningssmeden
• De Lemen Troon
• De Meester-Inquisiteurs
• Durandal
• Dwergen
• Elfen
• Godenschemering
• Huurlingen
• Orakel
• Troje
Bibliografie van France Richemond
• De Lemen Troon
DE ROOS & HET KRUIS 1
De Broederschap


Luigi Critone + Nicolas Jarry/France Richemond • Daedalus
48 p. (SC)
Even naar de apotheker...
Johann Friedrich Böttger is sinds zijn prille leven geïnteresseerd in de alchemie. Johanns grootvader kan het getuigen, het zit de jongen overduidelijk in de genen. Dat hij daarbij maar al te vaak op het randje van het algemeen aanvaarde gedachtegoed van de 17de eeuw balanceert, begint echter meer en meer mensen zorgen te baren. Zo erg zelfs dat Johanns stiefvader hem op zijn veertiende naar Berlijn stuurt om er in de leer te gaan bij een vermaard apotheker. Tenslotte moet de jongen toch ook een vak leren... Hans, een student uit Berlijn zal Johann vergezellen op zijn tocht. Johanns natuurlijke talent voor transformatie en andere alchemistische kwaliteiten valt ook andere kenners op. De illustere broederschap van de Roos en het Kruis steekt zijn interesse in de jongeman niet onder stoelen of banken. Naarmate het verhaal vordert, steken steeds meer en meer duistere figuren de kop op. Krachtige magiërs die het allemaal op de toekomst van Johann gemunt hebben. Hun Messias...

Nicolas Jarry (bekend van onder meer Asceltis en het Franstalige Tokyo Ghost) en France Richemond (met wie Jarry eerder al een roman schreef) bundelden opnieuw hun krachten. Ze transmuteren — om toch maar in de stijl van de alchemie te blijven — ons naar de 17de eeuw alwaar ze dankbaar gebruik maken van de achterdocht die zich rond de wetenschap van toen nestelde. In dit tijdperk van catholic fantasy en andere gelijksoortige genres is een geheim genootschap nooit veraf, een machtige vijand en een illustere magiër die het voor Johann opneemt. Allemaal niet bijster origineel dus... of toch? Ofwel ben je origineel, ofwel breng je het origineel, dit laatste viel ons in elk geval erg mee.

Het is de verdienste van de scenaristen dat de personages erg goed uitgewerkt zijn en gevoel uitstralen. Het magische element schept een dreiging die de hele strip aanwezig is. Als lezer lijk je wel te beseffen dat Johann zich op gevaarlijk terrein begeeft, qua inlevingsvermogen kan dit tellen. Dan hebben we het nog niet gehad over dat andere belangrijke punt in stripverhalen: de tekeningen. Wel, Luigi Critone tilt het album boven het gemiddelde uit. Deze bij ons onbekende Italiaanse tekenaar schotelt ons in zijn debuut voor het grote publiek erg fris getekende gezichten voor. In de beste mantel- en degentraditie is de kledij netjes en verzorgd in beeld gebracht. De rekening klopt, om het eens op een andere manier te stellen. Tot slot mogen we hier Lorenzo Pieri, inkleurder van dienst, niet vergeten. Door geregeld een rode en blauwe filter te gebruiken (waardoor deze kleuren gaan overheersen) krijgt het tekenwerk een extra sfeertje met zich mee.

Daedalus viste na Sagen van de Tafelronde en Druïden een derde reeks uit de Celtic-collectie van Soleil op. Met De Broederschap krijgen we een sterk eerste deel voorgeschoteld dat doet verlangen naar meer... Hopelijk hevelt Daedalus meer reeksen over uit Celtic. Hierbij plaatsen we een duidelijke knipoog om de aandacht te vestigen op het geweldig mooie Sang du Dragon, het leuke Contes de Brocéliande en het obscure Contes de l'Ankou. Dit gezegd zijnde gaat ondergetekende maar weer eens verder aan de slag om die steen der wijzen te ontdekken, zodat hij eventuele uitgaven verder kan bekostigen.
> JACKY CORNELIS — mei 2007