Bibliografie van Frédéric Blier
• Stille Woorden
Bibliografie van Christian Lax
• "Vergeten" in Annam
• Azrayen'
• De Balabamo Smaragd
• De Eekhoorn van Vel' d'Hiv
• De Kraai
• De Paarden van de Wind
• De Teenloze Adelaar
• De Verlichte Markiezin
• Een Zekere Cervantes
• Het Andere Spoor
• Het Ibismeisje
• Sarane
• Vinkenbrood
MOEDERLAND 1


Frédéric Blier + Christian Lax • Microbe
56 p. (HC)
Moeder aller oorlogen?

Er is een nieuwe speler op de markt. Uitgeverij Microbe is the new kid on the block en brengt tegelijktijdig twee nieuwe strips uit. Beide gaan ze over oorlog, maar waar dat bij Het Eiland zich in een ongedefinieerde toekomst afspeelt, nemen Frédéric Blier en Christian Lax ons mee naar de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

In de Haute Loire groeit de Jean Gadoix op in armoede. Door hard labeur kan het gezin maar nipt het hoofd boven water houden. De negenjarige Jean doet wat hij kan door te stropen. Hij blijkt een uitstekende jager te zijn, al is de strenge vader niet opgezet met zijn wildebras van zijn zoon en diens kwajongensstreken. Ousmane Diom is zijn spiegel. Hij groeit op in Senegal, toen Frans-Soedan genaamd, een Franse kolonie. Net als Jean is Ousmane een begenadigd jager. Het Senegal van toen bevindt zich op een scharnierpunt. De eeuwenoude rites en tradities komen in aanvaring met de moderne Franse aanpak. Ousmane kan zelfs lezen en schrijven, en net als zijn tegenpool past hij niet helemaal in zijn omgeving.

Beide jongens zijn door het lot verbonden, al weten ze dat nog niet. Onverstoorbaar duwt de geschiedenis hen steeds dichter naar elkaar. Vanuit onze eenentwintigste eeuw zien we natuurlijk de Grote Oorlog met rasse schreden naderen. We zien de opkomst van de arbeidersbeweging, het feminisme, de dekolonisatie en het racisme. Deze strip neemt dat allemaal mee, in een ogenschijnlijk eenvoudige familiegeschiedenis. Nergens wordt het echter zwaar op de hand, ondanks de brede aanpak.

Grafisch zit het ook allemaal heel goed. Dat mag ook niet verbazen voor een album dat oorspronkelijk in de collectie Vrije Vlucht verscheen, maar tot nu toe onvertaald bleef. Een ietwat onverwachte aanpak, want geen realisme hier, maar semirealisme. Wonderwel past het hier perfect.

Een meer dan degelijke strip, waarvan we met ongeduld het tweede en afsluitende deel verwachten. Een enkel punt van kritiek moeten we meegeven. Al hebben onze collega's ons al, terecht, gniffelend gewezen op onze eigen fouten, de dt-fout in de zin "Is er iets ergs gebeurt" is een aanfluiting. Maar zoals gezegd, volgend deel beter! Het slot van het tweeluik verschijnt al in februari.

> WIM DE TROYER — januari 2017