DONJON MONSTERS 6 Herrie bij de Brouwers
Yoann + Joann Sfar/Lewis Trondheim • Silvester 48 p. (HC)
|
|
Pretpakket |
|
Met Donjon Monsters 6 is deze spin-off van Donjon Zenit halfweg en er is goed nieuws want volgend kwartaal verschijnen (onder voorbehoud) deel 7 en ook nog een album van die andere spin-off Ochtendgloren. De tekenaar van Donjon Monsters 6 is huidig Robbedoes en Kwabbernoot-tekenaar Yoann, maar nu in een stijl die je niet van hem gewoon bent. Uit zijn meer illustratieve jaren dateert onder meer de rechtstreeks geschilderde kinderstrip Toto l'Ornithorynque die meer gelijkenissen vertoont met zijn Donjon Monsters-tekenstijl dan zijn latere Robbedoes-jaren.
Je aanpassingsvermogen wordt minder op de proef gesteld bij het knettergekke verhaal van Joann Sfar en Lewis Trondheim. Het mollige, vraatzuchtige en oerdomme wezen Grogro krijgt in de Donjon zijn allereerste opdracht: bier halen in Myxomatosis, de stad van de konijnen met wie we ons in Donjon Zenith al een bult lachten. Grogro is zó dom dat hij, vliegend op zijn Vanderbeck, onderweg zijn honger stilt met een vleugel van het vliegbeest. Hij was nog wel zo schrander om de kop niet op te eten want "dan kan-ie niet meer nadenken..." Op de begane grond ontmoet Grogro een zelfzekere huursoldaat met wie hij verder optrekt. In Myxomatosis zien de konijnen de twee aan voor twee verwachte huurlingen die hen van Satan moeten verlossen. Dat rode konijntje zien we in die andere spin-off Donjon Avondschemer terug, maar hier is-ie nog een jonkie. Zombiekonijnen, de echte huurlingen (waarvan er twee niet meer wijsraken uit de fases Delta-3x en Omega-2x), slavenhandelaars (die het gezelschap niet verkocht krijgen), een kroeg vol tegenstanders en een gladiatorenspel dat doet denken aan de Barsamanspelen uit Storm: De Doder van Eriban maken er een veelzijdig pretpakket van met rake dialogen die je meermaals in het vuistje doen lachen.
Niet elk Donjon Monsters-album is even geslaagd, maar dit is alvast een van de betere. Nog zes te gaan. Het volgende album is getekend door Blutch. |
|
> DAVID STEENHUYSE — oktober 2016 |