Bibliografie van Sam Peeters
• Duplex
• Iedereen op Claudia
• In de Schaduw van Mijn Lul
• Kaasheld
• Lamelove
FUCKING HELL 


Sam Peeters • Scratch Books
72 p. (HC)
Rust

Op de titelpagina van deze mooi uitgegeven hardcover met linnen rug zien we een verkleed personage voor een deur staan. Een pagina verder springen de zweetdruppels van zijn hoofd. Twee pagina's verder toont een dubbelpagina hem in het midden van een gigantische orgie met expliciete standjes. Aan de bar kijkt een in SS-uniform gehesen blondine triestig toe. Het is haar eerste bezoekje aan een carnavalsorgie. Ze voelt zich niet op haar gemak en vlucht weg naar de bar. Daar spreekt een ogenschijnlijk als duivel uitgedoste man haar aan... In feite gaat het om een echte duivel. Van het een komt het ander en het komt tot een onenightstand tussen Ilse en Satan. Zij ziet het achteraf als een vergissing, hij is verliefd. Door zijn liefdesverdriet functioneert hij niet meer naar behoren in de hel. Zelfs de nieuwe zondaars vragen zich af of er nog straffen worden uitgedeeld. Ten prooi gevallen aan existentiële vragen en verdriet roept Satan de hulp in van God...

Sam Peeters is een kwart van het tekenaarscollectief Lamelos (Kaasheld en Poephoofd). In 2010 verscheen zijn soloproject In de Schaduw van Mijn Lul. Met Fucking Hell studeerde hij summa cum laude af aan Sint-Lukas in Brussel terwijl hij zelf actief is als docent illustratie aan de Academie Minerva in Goningen en docent comic design aan de Artez Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. Het tekstloze In de Schaduw van Mijn Lul had — ook letterlijk — weinig om het lijf, maar mocht er zijn als vingeroefening. Met deze Fucking Hell bewandelt Peeters een desolaat, kronkelend paadje zonder voorlopers of navolgers. Mocht het niet volstaan met stijve penissen en andere ontblote lichaamsdelen, het had grafisch nog makkelijk kinderen kunnen bekoren. Ook het heldere en beperkte kleurenpalet werkt die indruk in de hand. Maar hou het toch maar uit de buurt van kinderen.

De korte dialogen zijn àf, van beginhoofdletter tot het leesteken aan het eind van elke zin. De verwijzing naar Ilsa, She Wolf of the SS (we hebben hier ook de drie films in een dvd-box in huis) is amusant, maar het is toch vooral de duivel die met de aandacht gaat lopen. Hij gedraagt zich als een afgewezen puber en blijft er al bij al rustig onder. Van het laatste hoofdstuk kwamen wij ook tot rust.

Fucking Hell blijft een vreemd (en duur) boek en we weten eigenlijk niet hoe we het correct kunnen aanprijzen. Een keer de carnavalsorgie achter de rug was, legt Peeters steeds meer een universeel verhaal van lust en liefde en het verschil of de misverstanden daartussen bloot.

> DAVID STEENHUYSE — mei 2016