Bibliografie van Tony Sandoval
• Coco
• Het Lijk en de Bank
• Nocturno
ONZICHTBARE ECHO'S 1


Grazia La Padula + Tony Sandoval • Gorilla
64 p. (HC)
Veelbelovend zaaisel

Ze is dood. Dood, verdomme. Huilen lukt hem niet meer. En alles doet zo'n pijn. Wat maakt het uit... Ze komt toch nooit meer terug. Beduusd gespt Baltus zijn motorhelm vast en vertrekt naar huis. De familie en vrienden van Monica treuren verder bij haar graf. Thuisgekomen bekoelt Baltus zijn woede om het verlies van zijn geliefde op zijn huisraad. Alles gooit hij aan dingelen. En plots ziet hij het en wordt alles anders. Damn'! Wat is dat! Waarom hij?! Waarom! Om zich te beschermen tegen zichzelf, verlaat Baltus halsoverkop Nederland en gaat in vrijwillige ballingschap op een klein Italiaans eilandje. Twintig jaar gaat alles goed. En dan staat er onverwachts een journalist voor zijn kluizenaarswoning. Zal alles nu opnieuw beginnen?

Een nieuwe Tony Sandoval! Ons hart maakt een serieuze bokkensprong bij het zien van deze nieuwe uitgave. Zijn Het Lijk en de Bank was een van de eerste nieuwe strips die we dit jaar lazen én zelfs na een paar meter nieuwigheden achter de kiezen, blijft die op nummer 1 staan op ons geanticipeerd eindejaarslijstje. Wat een strip! Voilà, nu weet je hoe hoog ons hart een sprongetje maakte bij het zien van deze Onzichtbare Echo's. Opnieuw is de strip een visueel festijn van grote emohoofden balancerend op te kleine lichaampjes. Opnieuw is de inkleuring om van te snoepen. Alleen is de tekenaar niet de Mexicaan Sandoval, maar de ons onbekende Italiaanse Grazia La Padula die bij Paquet, de oorspronkelijke uitgever van Onzichtbare Echo's, enkele jaren geleden topkritieken verzamelde met haar one-shot Le Jardin d'Hiver.

Sandoval die het verhaal schreef en het storyboard schetste, verrast ons met een leeg scenario. Er gebeurt best wel veel, maar tegelijkertijd gebeurt er niets. Het is ijl. Maar terzelfdertijd zo vol. Ondanks alles klapten we het eerste deel onvoldaan dicht. De talloze vragen bleven hangen. Wie? Wat! Wanneer?? WAAROM? Hoe… Na wat surfwerk, botsten we ook hier op talloze lovende besprekingen van het slotdeel. Hetgeen gezaaid werd, gaat blijkbaar prachtig tot bloei komen.

Nu maar duimen dat uitgeverij Gorilla haar strak uitgeefritme blijft aanhouden, zodanig dat we ook dit tweeluik in onze top 10 kunnen zetten.

> WOUTER PORTEMAN — maart 2016