FLODDER 1
Het Mysterie van de Dode Blondjes


Wijo Koek/Dick Maas • Parachute Pictures
32 p. (SC)
Voldoende

De Nederlandse filmproducer en -regisseur Dick Maas (De Lift, Amsterdamned, Moordwijven, Sint) kondigde een terugkeer aan van de familie Flodder waarmee hij het meeste succes vergaarde in de bioscoop. Drie films volgden elkaar op van 1986 tot 1995. Behalve een eventuele, nieuwe tv-serie (na vijf eerdere seizoenen, goed voor 62 afleveringen) en een musical (naar de eerste film) is er alvast deze nieuwe strip. In 1992 verscheen er al eens een verstripping van de tweede Flodder-film Flodder in Amerika! waarvoor Martin Lodewijk eventjes in de running was (lees het hier maar eens na).

Het Mysterie van de Dode Blondjes is speciaal voor de nieuwe stripreeks geschreven door Wijo Koek en Dick Maas die aan de basis stonden van de films en tv-serie. Mocht het eerste nieuwe album een succes worden dan komen er ongetwijfeld meer, liet Maas weten. Het verhaal heeft even weinig om het lijf dan dochter Kees Flodder in alle scènes die we ons spontaan herinneren als we aan de geprononceerde vertolking van Tatjana Simic in de films denken. De broers Johnnie en Kees worden van een reeks moorden op blondjes verdacht. Een keer de vergissing is opgehelderd, voeren de twee een eigen onderzoek, uiteraard om een beloning van tienduizend euro op te strijken. Ze willen hun blondharige zus Kees als lokaas gebruiken om de seriemoordenaar te vinden, maar zij en andere blondjes lopen liever geen gevaar als ze buiten komen en dragen daarom een pruik. Een praktisch probleem voor de schavuiten. Ondertussen zoekt ma Flodder een man via een datingsite. Er moet toch iemand de klusjes in het huis opknappen als haar kroost liever lui is dan te helpen donderen. Voor haar eerste afspraakje laat ze zich blonderen.

Onlangs is Flodder tot de beste Nederlandse televisieserie van de afgelopen vijfentwintig jaar gekozen door de lezers van het tijdschrift Veronica Magazine, het blad van de commerciële zender die de tv-reeks ook uitzendt en regelmatig herhaalt. Het is bij onze noorderburen de meest herhaalde tv-serie wat het dus een beetje het equivalent van het Vlaamse F.C. De Kampioenen maakt. Het Mysterie van de Dode Blondjes had niet kunnen misstaan als een aflevering van de tv-reeks, niet van F.C. De Kampioenen maar dus van Flodder dat beduidend stouter van aard is dan de reeks over een amateurvoetbalploegje.

Hoogstaand is het allemaal niet. Wie het tegendeel verwacht, verdient een keihard uitlachsalvo. Een klassiekersstatuut in zijn genre zal het ook niet halen, komaan zeg, wees eens serieus. Het album ontbreekt ten eerste al een memorabel "
Buurman, wat doet u nu?"-moment. Grafisch ziet het eruit als de alweer vergeten golf BV-strips uit de jaren 1990, niet echt om over naar huis te schrijven, maar net professioneel genoeg met personages in wiens trekken je de acteurs herkent. Dit eerste album kon ons anders wel voldoende vermaken. Langer dan de 32 pagina's hoefde het ook niet te duren.

> DAVID STEENHUYSE — januari 2016