Bibliografie van Cosey
• Calypso
• De Azuren Boeddha
• Een Huis van Frank L Wright
• Jonathan
• Orchidea
• Pol Aroïd
• Prettig, Kerstfeest, May!
• Reis naar Italië
• Saigon-Hanoi
• Zeke Vertelt...
• Zelie Noord-Zuid
OP ZOEK NAAR PETER PAN 
integraal


Cosey • Le Lombard
136 p. (HC)
Pure jaloezie

1930. Ergens hoog in de Zwitserse Alpen ontwaakt het idyllische dorpje Ardolaz onder de eerste lentezon. De eerste toerist is zopas aangekomen, en het is direct een speciale. Sir Melvin Z. Woodworth is immers een gevierd Engels schrijver. In zijn bagage steekt slechts één boek, namelijk het meesterwerk van James M. Barrie uit 1902, Peter Pan. Woodworth is hier niet zomaar. Hij is op zoek naar inspiratie voor zijn volgende roman. Hij zoekt er naar zijn Peter Pan. Tussendoor speurt hij naar aanknooppunten voor de dood van die andere Peter Pan, zijn halfbroer Dragan die tien jaar eerder buffetpianist was in het lokale zomerhotel. Stapje voor stapje kleurt Melvin de gefantaseerde schaduw in die zijn broer achterliet. Niets overhaastend want het leven is ronduit hemels in het Wallisdal. Twee zaken weerhouden hem ervan om helemaal weg te glijden in dit Nooitgedachtland. Wie is de geheimzinnige pianist die 's nachts de werken van zijn broer speelt en vooral, hoelang zal het nog duren vooraleer de gletsjer scheurt en het hele dorp in een lawine zal meesleuren?

Op Zoek naar Peter Pan is het onbetwiste hoogtepunt uit de carrière van Bernard Cosey. Begonnen als een oogluikend toegestaan uitstapje, ver weg van zijn toen populaire hippiereeks Jonathan, groeide het tweeluik uit tot een van de fundamenten van de moderne strip. Vandaag, 24 jaar later, staat het album er nog steeds. Het duidelijke en eenvoudige verhaal blijf je lezen en herlezen. De spaarzame dialogen echoën verder in de vele woordenloze pagina's vol adembenemende sneeuwlandschappen. De witte sneeuw dwingt je als het ware om tussen de regels te lezen. Hoewel je onmiddellijk betoverd bent door het ijskoude Nepalese kleurenpallet, maakt de Zwitser hier toch het meeste indruk met zijn nachtelijke scènes. Het prachtige schaduwspel, subtiel ingekleurde zwartvlakken en rake accentbelichting doen zijn al sfeerrijke decoupage nog meer schitteren. Qua techniek hoeft Cosey hier alleen een Hugo Pratt in zijn omgeving te dulden. Enige smet op deze klassieker is de supermelige epiloog. Deze voelt teveel aan als een commercieel compromis. Gelukkig dwingt niemand je om die laatste drie overbodige bladzijden te lezen.

Hoeft het nog gezegd dat we stikjaloers zijn op degenen die nu het genot hebben om deze prachtige integrale heruitgave met een voorafgaand dossier voor het eerst te ontdekken? Koester dit pure leesorgasme, bende onvervalste gelukzakken!

> WOUTER PORTEMAN — november 2007