Bibliografie van Kieron Gillen
• Star Wars: Darth Vader
• Star Wars: Darth Vader: De Shu-Torun Oorlog
• Star Wars: Darth Vader: Schaduw en Geheimen
• Star Wars: De Krijsende Citadel
• Star Wars: Rebellengevangenis
IRON MAN 001


Greg Land + Kieron Gillen • Standaard Uitgeverij / Marvel
72 p. (SC)
Avontuur of avontuurtje?

Er is al heel wat geschreven over het avontuur dat de Vlaamse uitgeverij Standaard Uitgeverij aangaat met de Amerikaanse mastodont Marvel om een nieuwe poging te wagen met het vertalen van superheldencomics. In de kantoren van De Stripspeciaalzaak ging dat met scepsis gepaard, vooral als we er de precedenten van Standaard Uitgeverij bijhalen die met enige bombarie manga's (AstroBoy), Franse strips (De Wind in de Wilgen/Woestijn, Er Was Eens,...) of op tekenfilmseries gebaseerde strips (De Kleine Prins) lanceerde en ze vervolgens met stille trom weer afvoerde. Hoe hard zullen ze nu weer van stapel lopen?

Of de kelk des overvloeds met comicvertalingen een avontuur of een avontuurtje is, valt nog af te wachten. In elk geval vinden wij dat we om pudding te willen proeven die nog altijd eerst moeten eten. En wat heeft het gesmaakt! De all new comics zijn superieur getekend, uncanny ingekleurd en ze bieden een ijzersterk verhaal. De drukkwaliteit van de uitgaven is gewoon àf. Dat geldt ook voor de redactie en de vormgeving. En dat voor amper 6,99 euro per strip! In elk deel zijn drie oorspronkelijke issues (comicdeeltjes) opgenomen met bijkomende covervarianten en niet eens storende advertenties voor komende vertalingen. Die Amerikanen zouden ons er nog om kunnen benijden, bovendien zijn ze hier ook te koop in supermarkten... waar Standaard Uitgeverij sowieso moet scoren om het levensvatbaar te houden.

Dan komen we tot een introductie van de eerste vier verschenen titels. Het bespreken van
The Superior Spider-Man 001 lieten we over aan collega Dai Heinen die vijftien jaar lang door Junior Press vertaalde Spider-Man-comics volgde.

Allereerst: wie doorgaans geen anderstalige strips leest en dus ook comics van Marvel links laat liggen (RW Uitgeverij reikte je alvast de hand om die van DC Comics te proberen) zal het lastig hebben om het Marvel-universum te betreden. Maar als je ook maar een paar van de vele, vele comicverfilmingen en meer en meer tv-reeksen van de laatste jaren hebt meegepikt, dan zijn de verhalen behoorlijk goed te volgen. Wij waren in elk geval mee, ook al was het soms raden naar wie deze of gene nevenpersonages zijn.



In All New X-Men — volgens ons de mooist getekende uitgave van de vier — loopt het sowieso al vol gekende figuren. Doctor Henry McCoy, wiens mutantennaam Beast je bekender in de oren zal klinken, is stervende. Ondertussen schuimen Scott Summers (Cyclops), Emma Frost (White Queen) en Magneto de wereld af op zoek naar mutanten die zich nog niet hebben georganiseerd. Het zijn geen goede tijden voor mutanten die niet graag zijn gezien door de mensen. Cyclops heeft zich voorgenomen om een betere plaats te maken voor mutanten. Hij beschouwt hen als een eliteras. Hij is een afvallige X-Men... en hij vermoordde professor Charles Xavier. Voordat Beast zal sterven, wil hij terug in de tijd reizen om de jonge X-Men te waarschuwen voor de mutantenapocalyps, voor de revolutie zelfs, die zal komen.



De puissant rijke Tony Stark heeft een verschrikkelijk groot ego en zijn gebeitelde glimlach om grieten te versieren ligt er vingerdik op, hoewel zijn doelwitten zich dommer voordoen dan ze zijn. Van zijn laatste scharrel zal hij niet kunnen profiteren want hij krijgt verontrustend nieuws van Maya Hansen, die zich inlaat met genetische herprogrammatie. Er is een technovirus van haar gestolen. Zestien uur later stelt Colin Forty-Four de Homo Extremis voor, een soort gehackte supermens, de mens van morgen, nu te koop op een besloten, commerciële bijeenkomst van rijkaards. Of zoals Tony het begrijpt: een wapen om iedereen op de hele planeet te doden. Het duurt niet lang of een incognito opgedaagde Tony (hij schoor zijn snor af!) moet een nieuwe versie van zijn exoskelet aantrekken. Hij is Iron Man en de tijd dringt!



Net als in All New X-Men is Professor X in Uncanny Avengers dood. Op zijn begrafenisdienst stipt Wolverine het falen van de verwezenlijking van 'Chucks' droom aan. Kort daarop komen Captain America en Thor aan Alex Summer, de broer van Cyclops (de moordenaar van Professor X), vragen zich aan te sluiten bij de Avengers. Meer zelfs, hij mag een nieuw team van X-Men en Avengers aanvoeren. Op heel wat andere fronten worden er onderlinge confrontaties uitgevochten en beslecht, maar het is schurk Red Skull die het verst gaat om de in zijn ogen mutantendreiging voorgoed weg te vagen. Hij steelt namelijk het brein van Charles Xavier!



Wie superheldencomics wil afserveren als vehikels om met veel actie, stunt- en vliegwerk en het maken van brokken uit te pakken... euh, krijgt enigszins gelijk. Maar onder die oppervlakkige laag entertainment exploreren alle auteurs van deze eerste worp comics interessante standpunten over keuzes maken, minderheden, opoffering, samenhorigheid en zelfs het geloof. Het is dan ook smullen van de monologen en dialogen waarin dat alles besloten ligt. Tony Starks uitleg over God, goden en het niet duurzame businessmodel van de Kerstman bijvoorbeeld is er eentje om in te kaderen. Deze aanpak is er om volwassenen te blijven aanspreken, hoewel zij net als de jeugd even zeer te vinden zijn voor een overdosis freaks, superheldengeweld en heroïsch spektakel. De balans is volgens ons in evenwicht.

> DAVID STEENHUYSE — oktober 2015