Bibliografie van Jean-Yves Delitte
• Achter de Schermen van de Macht
• Achter de Schermen van de Macht (deel 1 t/m 6)
• Belem
• Black Crow
• Black Crow Vertelt
• De Grote Zeeslagen
• De Grote Zeeslagen
• De Neptunus
• De Nieuwe Tsaren
• Donnington
• Een Avontuur van de Tijgerbrigades
• Matt Peterson
• Onna
• TanĂ¢tos
• U-Boot
HET BLOED VAN LAFAARDS 2
De Slager


Jean-Yves Delitte • Casterman
48 p. (HC)
Goedkeurend geknor

"Dan bent u dood... Jammer, ik ging u juist een geheim onthullen. Ze noemen me ook de slager." Met deze zin sluit Jean-Yves Delitte het tweeluik Het Bloed van Lafaards af, een pittig verhaal met twee prominente verhaallijnen. Enerzijds is er het onderzoek van majoor Arthur J. Joyce Byron Pike naar een gruwelijke moord met drie zwaar toegetakelde lijken dat zich in real time in het voorjaar van 1663 in Yorkshire afspeelt en anderzijds passeren er op regelmatige basis flashbacks naar het eiland Java in de zomer van 1643. In die zomer gaat Sir James Eddington immers als onderzoeker van de Britse kroon naar Java om helderheid te brengen in de moord op ene Sir Francis. In 1643 maken we kennis met de vertegenwoordigers van de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) in Batavia die niet staan te springen om Eddington van dienst te zijn en met de 'inlander' Krappy die een bepalende rol zal spelen. Desondanks boekt Eddington grote vooruitgang in zijn onderzoek naar de moord op Sir Francis en dat zorgt voor grote nervositeit bij de booswichten. Maar ook in 1663 lijkt de ontknoping dichtbij dankzij de medewerking van de fijnbesnaarde sergeant Andover.

Uiteindelijk komen beide verhaallijnen samen en krijgen we een verrassende katharsis waarbij menige "Aha, zo zit het in elkaar"-verzuchtingen zullen geslaakt worden. Maar beide delen lezen is een absolute must.

Dat Jean-Yves Delitte kan tekenen, daar bestaat geen twijfel over. We herkennen de stijl van grootmeesters als Hermann, Grzegorz Rosinski en Franz en laten we van hen nu toevallig fan zijn. Prachtige prenten met driemasters, (sneeuw)landschappen en mooi uitgewerkte zeventiende-eeuwse gebouwen zorgen voor visuele hoogtepunten en vormen een welkome afwisseling voor de standaard dialoogtekeningen. Ook de vele details inzake het zeventiende-eeuwse leven zorgen voor goedkeurend geknor.

Hoewel we de lafaards in kwestie niet onmiddellijk kunnen identificeren, kunnen we wel dit tweeluik aanbevelen als een intelligente whodunnit in een minder bekend historisch kader. High five!

> JOHAN DECLOEDT — augustus 2015