HET DERDE TESTAMENT - JULIUS IV
Thimothée Montaigne + Alex Alice • Glénat 64 p. (HC)
|
|
Ons hart bloedt en veert op |
|
In het vorige album van de Julius-prequel verbrokkelde de status van de Sar Ha Sarim, de 'Prins der Prinsen', de uitverkorene van God, de nieuwe Messias, steeds meer. Het begon een beetje zielig te worden voor de rebellenleider en voormalige christenslaaf uit Judea, waar de Romeinse generaal Julius naartoe werd gezonden. Hij gelooft werkelijk dat hij de broer van Jezus Christus is die is voorbestemd om het fameuze Derde Testament aan de wereld te onthullen. Ook Julius leek er geloof aan te hechten. In elk geval vond hij in hem een vriend, en zijn bloedeigen dochter Livia deelde hun lot en volgde lijdzaam mee. Het voordeel van dat onwrikbaar geloof is dat de Sar Ha Sarim zich niet zomaar laat knechten, zelfs in gevangenschap... zelfs aan het kruis. Voor het tot een bittere confrontatie en een reeks verwijten komt, met eindelijk dat Derde Testament voor zijn neus, neemt hij de wapens ter hand met magnifiek in beeld gebrachte, epische gevechtsscènes en een Gladiator-waardig treffen in de arena als onderdeel van zijn lotsbestemming.
Poewie, wat ziet dit er weer overdonderend knap getekend uit, zeg. Woorden schieten te kort om onze lof uit te drukken voor het tekenwerk van Thimothée Montaigne. Op 14 juli wordt hij 33 jaar. Op die leeftijd stierf Jezus Christus aan het kruis. We wensen hem geen soortgelijk einde toe om onsterfelijk te worden, maar het geeft te denken wat er ons te wachten staat na het slotdeel van Het Derde Testament - Julius. Zolang hij zijn kunsten in een historisch tijdperk kan blijven uitbuiten, hebben we nog lang niet het laatste van hem gezien. Jammer dat Glénat op pagina 33 (!) en enkele volgende precies verkeerde kleurprofielen gebruikte waardoor het diepzwart een flets zwart is. Ons grafisch hart bloedt bij het zien van zulke druktechnische tekortkomingen.
Ons striphartje veerde dan weer op door de feitelijke verschijning van een zo lang aangevraagde heruitgave van Het Derde Testament, een van de sterktemakers van uitgeverij Talent. De complete eerste cyclus is nu verschenen als een integrale editie met een nieuwe en verzorgdere lettering.
Alex Alice heeft sindsdien niet stilgezeten. Met Siegfried scheerde hij grafisch torenhoge toppen. In het recente Het Kasteel van de Sterren paste hij zijn tekenstijl moeiteloos aan om een sprookjesachtiger toon aan te slaan. Maar met Het Derde Testament imponeerde hij dus al met verbluffende tekeningen en een storyboard dat een onderscheid maakte. Met zijn kompaan Xavier Dorison — de rijzende ster in het stripgilde met treffers als Long John Silver, Undertaker en hoogstwaarschijnlijk ook zijn eerstvolgende Thorgal-verhalen — bezondigde hij zich aan wat de oorsprong van het catholic fantasygenre bleek.
Voor de rest van deze bespreking kopiëren we hieronder de inhoud van nummer 48 in onze FransenTop als inleiding voor deze cyclus. Lekker makkelijk. Die gemakzucht ervoeren we helaas ook bij het samenstellen van deze Nederlandstalige integrale. We hebben nog maar zelden zo'n lullige blanco pagina's aan het einde van een stripuitgave gezien. Witte pagina's waarop de nu ontbrekende covers van de afzonderlijke albums getoond konden worden, of die vooraan een inleidend dossier konden opleveren. In de Franse integrale stond een voorsmaakje van de Julius-prequel, van zolang geleden dateert die bundeling dus al.
En nu dus een introductie op Het Derde Testament, indien niet overbodig voor de fans. In 1306 vinden een reeks vreselijke moorden plaats, gekoppeld aan de ontdekking van een geheimzinnig reliekschrijn in het klooster van Veynes, midden in Frankrijk. De aartsbisschop van Parijs haalt er zijn oude vriend Conrad van Marbourg bij. Conrad is een oud-inquisiteur die twintig jaar voordien in geheimzinnige omstandigheden verdween nadat hij ervan beschuldigd werd een pact te hebben gesloten met de duivel. De moord op de aartsbisschop noopt Conrad ertoe te vluchten met diens pleegdochter Elisabeth van Elsenor. Achterna gezeten door een horde gemaskerde ruiters komen ze niettemin te weten wat het manuscript precies inhoudt: de geschriften van Julius van Samaria die al veertien eeuwen verdwenen waren. Ze besluiten op zoek te naar een kopie in de oude bibliotheek van Toledo. Of hoe door een gewone reeks moorden een complot op grote schaal van het hele christendom werd onthuld.
Het Derde Testament is een modern spionageverhaal gesitueerd in de middeleeuwen. Het hele genre van de catholic fantasy, met De Tien Geboden en De Geheime Driehoek als de meest opmerkelijke voorbeelden, vond zijn oorsprong in het succes van Het Derde Testament. Xavier Dorison schreef met hulp van Alex Alice een van zijn meest complexe scenario's (trouwens allemaal gebaseerd op ware gebeurtenissen en echt bestaande personages zoals Conrad en Elisabeth) en Alice liet zich opmerken met fantastisch tekenwerk in deel 1 tot deel 4. Dorison omschreef de reeks zelf als "de sfeer van De Naam van de Roos met een vleugje Indiana Jones en een vertelstijl als The X-Files." Dat zijn referenties die voor ons werken als een versgetapt pintje op een zonnige zomerdag. |
|
> DAVID STEENHUYSE — juni 2015 |