Bibliografie van Thomas von Kummant
• Elvis - De Getekende Biografie
• Gung Ho
Bibliografie van Benjamin von Eckartsberg
• Agatha Christie - Moord in de OriĆ«nt-Expres
• Gung Ho
KRONIEK DER ONSTERFELIJKEN 2
Aan de Rand van de Afgrond


Thomas von Kummant + Benjamin von Eckartsberg/Wolfgang Hohlbein • Gorilla
72 p. (HC)
Vertelkracht

Deel 1 is amper een maand koud en hier is al het vervolg. Van hetzelfde duo begint de eigen creatie Gung Ho meer en meer lezers te overtuigen dat dit echt wel een van de meest opmerkelijke, nieuwe reeksen van 2015 wordt. Moddervette aanrader, hoor.

In een compleet ander register, zich afspelend in de middeleeuwen in plaats van een nabije, post-apocalypyische toekomst, mag Kroniek der Onsterfelijken wat ons betreft ook al deelnemen aan de zegemars die de kersverse uitgeverij Gorilla heeft ingezet. 72 pagina's, 14,95 euro, verzorgd drukwerk, goeie vertaling, alvast hier geen bezwaren die een mogelijke drempel zouden kunnen opwerpen. Het belangrijkste blijft natuurlijk de combinatie van verhaal en tekeningen. Een combinatie die ons helemaal wist in te pakken.

Het Duitse team weet hoe ze een lezer bij het nekvel moet grijpen. Met de roman van landgenoot Wolfgang Hohlbein als basis verleggen Thomas von Kummant en Benjamin von Eckartberg in dit vervolg het decor van de landelijke Karpaten naar het stedelijke Constanta. We weten dat hoofdpersonage Andrej onsterfelijk is en bijvoorbeeld dodelijke zwaardsteken kan overleven. Zijn familie overleefde een slachting van de inquisitie echter niet, hij maakte zelfs eigenhandig zijn eigen zoon af om hem verder pijn te besparen. Met de jonge overlevende Frédéric op sleeptouw is Andrej in de stad op zijn hoede want hij wordt gezocht door de inquisitie. Hij heeft er een afspraak om te kunnen bemiddelen voor gevangenen, maar hij onmoet ook de knappe Maria. Hij onderdrukt zijn geile driften want de tijd dringt. Jammer genoeg is Maria's broer toevallig de inquisiteur en na enkele heftige confrontaties belandt Andrej in een folterkamer. Daar wacht hem een ontmoeting met een bijzonder figuur en ontdekt hij iets over zichzelf die de reeks een nieuw elan geven.

Von Kummants tekenstijl is apart en we kunnen best begrijpen dat lieden met een veilige voorliefde voor traditioneler gemaakte strips dit links zullen laten liggen. Wij vinden het daarentegen briljant. De computerinbreng is groot, maar tegenwoordig kan elke sukkel met de juiste programma's wel iets op het scherm toveren. Voor iemand met inzicht in vorm, kleur, lichtinval, sfeer, mise en scène, beweging en anatomie is de computer integendeel slechts een hulpmiddel, geen redmiddel. Von Kummant bezit al die troeven en hij voegt er nog een scheut impact in diverse vormen aan toe. Hoe ze ook zijn gemaakt, de pagina's getuigen van een grote vertelkracht. Zonde dat hij voor het volgende deel verstek gaf ten faveure van Gung Ho.

> DAVID STEENHUYSE — maart 2015