Bibliografie van Mœbius
• Altor
• Arzak
• Blueberry
• De Incal
• De Ogen van de Kat
• De Silver Surfer
• De Wereld van de Hermetische Garage
• De Wereld van Edena
• Het Gekroonde Hart
• Jim Cutlass
• Little Nemo
• Na de Incal
• Verzamelde Werken van Moebius
• Wat Is het Heelal Toch Klein
• Wat Is het Heelal Toch Klein
• XIII (deel 18)
MAJOOR FATAAL 
De Hermetische Garage


Mœbius • Sherpa
152 p. (HC)
Deel de passie!

Welkom in de wereld van majoor Grubert, welkom in de ultieme uitgave van Majoor Fataal! Net zoals de exploten van de commandant hem op de meest wonderlijke plaatsen brengen en hem tegenover tal van bizarre figuren stellen, kenden de eerste kortverhaaltjes en gags oorspronkelijk een rondgangetje in diverse bladen. In Métal Hurlant vond hij snel een vaste en min of meer regelmatige stek. Voor dat letterlijk en figuurlijk grensverleggende stripmagazine tekende zelfs Yves Chaland een drietal episodes met de Majoor.

De geschiedenis die met De Hermetische Garage gaat gepaard is legendarischer dan de werkelijke stripverhalen die in deze zorgvuldig geremasterde uitgave zijn gebundeld. Regisseur Ridley Scott beweerde beïnvloed te zijn door onder meer deze strip voor zijn sf-klassieker Blade Runner en Alien waarvoor Jean Giraud nog meehielp. Alejandro Jodorowsky kreeg ook de strip onder ogen. Dat leidde uiteindelijk naar De Incal. In de tekenfilmserie South Park werd er in een aflevering vettig geknipoogt met het personage Major Boobage. In de jaren 1990 bestond er een animatieproject waarvoor Akira Kurosawa (Ran, Seven Samurai) de mondiale distributie zou verzorgen en de financiering van de animatie in Japan. Katsuhiro Otomo (Akira) zou instaan als regisseur voor wat betrof de celanimatie. James Cameron (Aliens, Avatar, The Abyss, The Terminator, Titanic) had dan weer de computeranimatie moeten regisseren en U2 zou de muziek schrijven. Om politieke redenen werd het project afgeblazen. In het Amerikaanse hoofdkwartier van Sony in San Fransisco was er een tijd lang een immense muurtekening te bewonderen met een sf-landschap vol kristallen steden, een restant van een bedoeld themapark waarvoor Mœbius ontwerpen maakte voor een reeks arcadespellen. Film, animatie, games,... de tentakels van De Hermetische Garage en de verbeeldingskracht van Mœbius strekten zich overal uit.

Nochtans wist Mœbius tijdens het tekenen zelf ook niet helemaal wat hij aan het doen was. Dat is vooral te merken aan de eerste episodes, gevarieerd in lengte en toon. De kolder maakte geleidelijk aan plaats voor een epischer benadering met grootse prenten, fantasierijke werelden en personages die een eigen leven gingen leiden. Maar waar je als lezer pas echt plezier aan beleeft is het fabuleuze tekenwerk van een ware artiest. Op sommige platen is de invloed van oude gravures, met indrukwekkende arceringen, niet ver. Op andere is de kracht van minimalisme te merken. Maar hoe geniaal Mœbius in deze periode werkelijk was, gaat ons eigen verstand te boven. Een beter geplaatste persoon is Jodorowsky. Lees er zijn nawoord op na en je begrijpt het helemaal...

Blueberry, Roodbaard, Ravian en Laureline, het werk van Andreas en Thé Tjong-Khing,... Sherpa excelleert tegenwoordig als geen ander in het presenteren van perfect drukwerk, een redactionele omkadering die navolging verdient en passie voor het medium. Voor ons mogen ze de verzamelde werken van Mœbius sito presto in dezelfde vorm (her)uitgeven. Speciaal voor deze editie zijn nieuwe scans gemaakt van de Franse of van de eerste Nederlandstalige albumuitgaven om de indertijd opnieuw getekende titels te kunnen hergebruiken. Zo scherp als nu, zo groot ook, heb je deze platen nog niet gezien. De oplage is beperkt tot vijfhonderd exemplaren. Dat is spijs voor vijfhonderd bofkonten die eenzelfde passie delen.

> DAVID STEENHUYSE — augustus 2014