HIGHLANDS 1 Het Portret van Amelia
Philippe Aymond • Medusa 48 p. (HC)
|
|
Het betere Britse drama |
|
Joseph Callander keert na een tienjarig verblijf in Italië terug naar zijn heimat Schotland. Tijdens een tussenstop redt hij het leven van Amelia, dochter van de graaf van Plaxton, een beminnelijke en Engelsgezinde Lord. Wanneer Joseph zijn talent als portretschilder toont, wordt hij prompt aangenomen als hofschilder. Om de unie van Schotland en Engeland in de verf te zetten, regelt de graaf van Plaxton een huwelijk tussen Amelia en een Engelse Lord. Joseph krijgt de taak om nog voor het huwelijk een portret van Amelia te maken. Gedurende een jaar hield hij zich afzijdig, voorkwam hij elke toenadering van Amelia of enige andere vrouw. De trance van het portretteren doet zijn weerstand echter smelten. Er groeit een zekere verliefdheid voor de jongedame, zeer tegen de zin van Lynette, de hofdame van Amelia die zelf naar de aandacht van de schilder vist. Uit jaloezie schakelt zij onder andere de assistent van de schilder en de sergeant van de Blackguards in om de schilder in de val te lokken. Ieder van hen heeft zo zijn eigen redenen om de schilder een hak te zetten. Wanneer het portret klaar is, wordt Joseph hardhandig opgepakt en beschuldigd van ongewenste intimiteiten. Hem rest geen andere optie dan zwaargewond het hazenpad te kiezen.
Hoewel Schotland en Engeland in de jaren 40 van de achttiende eeuw één geheel vormden onder de heerschappij van George II van Hannover, broeide er al jaren een opstand onder de Jacobitische clans uit de Highlands. Zij zagen graag de erfgenaam van de Stuarts weer op de troon, liefst nog van een onafhankelijk Schotland. Deze smeulende opstand leidde in 1746 naar de slag bij Culloden, de laatste veldslag die plaatsvond op Engels grondgebied.
Philippe Aymond, die we vooral kennen als tekenaar van ApocalypseMania en Lady S., neemt hier zelf het scenario voor zijn rekening. Met de eerdergenoemde setting als achtergrond krijgen we een prachtig familiedrama voorgeschoteld dat nog het beste te vergelijking is met de betere Britse dramareeksen. Een jaloerse hofdame, een naïeve en talentloze schildersleerling die zich laat ophitsen, een geslepen officier en een heetgebakerde zoon vormen de kern van het kwaad. Aymond maakt het zichzelf niet gemakkelijk, en eerlijkheidshalve moeten we eraan toevoegen dat de lezer er best ook zijn volle aandacht bijhoudt.
Aymond is een begenadigde tekenaar, daar moest hij ons alvast niet van overtuigen. In Highlands geeft hij het tekenwerk een iets klassiekere toets mee. Veelvuldig gebruik van arceringen in decors deden bij momenten even aan Jean-Claude Servais denken. We hielden er wel van.
Het is soms een raadsel waarom bepaalde titels van uitgeverij Dargaud wel of niet vertaald worden door Dargaud zelf. Highlands 1 is een heel sterke strip, waar we dankzij uitgeverij Medusa van kunnen genieten. Laat deel 2 van dit tweeluik nu maar snel komen! |
|
> JACKY CORNELIS — maart 2014 |