VITO 1 De Andere Kant
Éric Stalner • Daedalus 48 p. (HC)
|
|
Verwondering |
|
Filmprojecteur Giuseppe reist in het naoorlogse Sicilië rond met zijn legervoertuig om er in dorpen films te vertonen. Het publiek heeft nood aan vertier en is verzot op films als King Kong. Op een dag krijgt hij een filmbobijn van een amateurfilmer in zijn bezit met intrigerende beelden van een centaur en een faun. Van special effects is geen sprake. Giuseppe vertoont de beelden regelmatig tot ze de aandacht trekken van de jonge toeschouwer Vito. Giuseppe ontfermt zich over de jongen. Hij interesseert zich voor zijn geschiedens en beschermt hem tegen mysterieuze achtervolgers. De vriendschap is de eerste stap naar een wonderbaarlijke, andere wereld waar alles mogelijk lijkt.
Met Vito gaat Éric Stalner opnieuw de fantasytoer op sinds Malemort, een in vertaling onvoltooid gebleven reeks, al blijven de fundamenten voorlopig wel liggen in de aardse realiteit. Malemort was onversneden fantasy. Vergelijk Vito qua genre, maar ook qua aanpak om realiteit met drama, spanning en mysterie te verenigen eerder met Het Land van Langvergeten. De tekenstijl met rechtstreekse inkleuring is zoals zijn Vrije Vlucht-album Ange Marie of de meeste van zijn latere producties. Het is een comfortabele stijl waarvan het realisme makkelijk verwondering toelaat. Ook de striplezer kan amper zijn ogen geloven wanneer Giuseppe ineens een centaur op pellicule ziet rennen. Dit vraagt naar meer. En dat meer krijgen we vanaf het volgende album. Ondertussen werkt Stalner al aan deel 3 en 4! |
|
> DAVID STEENHUYSE — januari 2014 |