Bibliografie van Miles Hyman
• Bloednacht
• De Loterij
• De Praagse Coup
Bibliografie van Matz
• AdiĆ³s Muchachos
• Bloednacht
• Bullet to the Head
• Cycloop
• De Killer
• Headshot
• Levenslijnen
• Mexicana
• Shandy - Een Engelsman in het Keizerrijk
• Tango
• Verdwaalde Kogels
• XIII Mystery
DE ZWARTE DAHLIA 


Miles Hyman + Matz/David Fincher • Casterman (Kaliber)
174 p. (SC)
David Finchers stripdebuut

In januari 1947 werd het gruwelijk verminkte en aan de middel doorgesneden lijk van de 22-jarige Elizabeth Short gevonden op een braakliggend stuk grond in Los Angeles. De media smulde ervan en noemde haar The Black Dahlia. Aan verdachten en speculaties over de moordenaar geen gebrek, maar de zaak raakte nooit opgelost. De misdaad fascineerde menig filmmaker en schrijver, zo ook James Ellroy die er in 1987 een roman over schreef. Fictie evenwel, want hij voerde twee flikken op, allebei ex-boksers, die om uiteenlopende redenen geobsedeerd raken door hun onderzoek. Ze delen ook een passie voor dezelfde vrouw Kay.

Regisseur David Fincher koesterde verfilmingsplannen van Ellroys roman met Tom Cruise als potentiële acteur. Uiteindelijk regisseerde Brian De Palma in 2006 de verfilming. Finchers werk was geen verloren moeite. Door de onderhandelingen over een eventuele verfilming van Matz' De Killer, waar Fincher de rechten op bezit, raakte hij betrokken bij de verstripping van de roman. De Zwarte Dahlia is ineens Finchers stripdebuut, hij leverde een actieve bijdrage wat bijvoorbeeld de decoupage en de samenvattng van de roman betrof.

Met de Amerikaanse tekenaar Miles Hyman, die zelf nog heeft gewoond in Los Angeles, recidiveert Matz na hun andere adaptatie Bloednacht. De Zwarte Dahlia is grootser, grilliger, complexer, harder, grimmiger. Het zal Hyman nog altijd niet meevallen om de zieltjes van de doorsneelezer te winnen, maar dat is dan duidelijk hun verlies. Wat wij vooral uit deze verstripping onthouden is "dat het altijd draait rond een vrouw", voorts dat de dialogen en teksten vlijmscherp klinken, met respect voor het origineel. De visuele verbeeldingskracht straalt constant de belofte uit dat de ingehouden woede, onrust en het kluwen aan leugens en bedrog tot een uitbarsting komt. En die belofte wordt ingelost.

De collectie Kaliber, met verstrippingen van misdaadromans, kent tegenwoordig nog maar weinig vertalingen. Als de selectie zich verder blijft beperken tot strips van dit, euh, kaliber, dan kunnen wij daarmee leven.

> DAVID STEENHUYSE — november 2013