Bibliografie van Stephen Desberg
• 421
• Arkel
• Aurora & Ulysses, Centauren
• Baard en Kale (deel 26 t/m 33, 35 t/m 39)
• Billy the Cat
• Black Op
• Carmen Lamour
• Cassio
• De 27e Letter
• De Hemel in de Hel
• De Mini-Mensjes (Collectie Te Gek deel 8)
• De Minimensjes
• De Onsterfelijken
• De Schorpioen
• Duizend en Meer Nachten
• Empire USA
• Golden Dogs
• H.ELL
• Het Beste uit Robbedoes (deel 12: De Dierenwereld)
• Het Laatste Jungleboek
• I.R.$.
• I.R.$. - All Watcher
• I.R.$. Team
• Jimmy van Doren
• Kasper
• Kobe de Koe / Volle Melk
• Liefde in het Spel
• Mayam
• Mick Mac Adam
• Miss Oktober
• Mister George
• S.O.S. Geluk
• Sherman
• Sienna
• Sisco
• Spervuur
• Ster van de Woestijn
• Tosca
• Zwart Bloed
JOHN TIFFANY 1
Het Geheim van het Geluk


Dan Panosian + Stephen Desberg • Le Lombard (Derde Stroming)
56 p. (SC)
Mild choqueren

John Tiffany is een premiejager die op terroristen en drugshandelaars jaagt. Professioneel gaat het hem voor de wind, hij verdient aardig zijn duiten, rijdt graag met snelle wagens, draagt met stijl kostuums, hij is kortom een onuitstaanbare, te zelfzekere macho die met zijn geld zwaait alsof alles te koop is. De belangrijkste vier personen in zijn leven zijn een dominee, die hem leerde van zijn geld te houden, een Chinese whizzkid, zijn schakel met de buitenwereld, een bewust op Sarah Palin lijkende, racistische, autoritaire, schietgrage collega en tot slot een Russisch luxehoertje dat hij langer dan de betaalde periode bij zich wil houden. Boven haar fraaie kont heeft ze een mysterieuze tattoo waarover nog niet alles is verteld. Over John Tiffany ook niet overigens, want hij krijgt zelf een prijs op het hoofd waardoor hij op de vlucht moet gaan. Het is voor hem duidelijk: een van zijn vier vertrouwenspersonen heeft hem verraden. Maar wie? En waarom?

Het grimmig vertelde John Tiffany is een aanwinst voor de collectie Derde Stroming. Stephen Desberg schrijft deze nieuwe reeks voor de Amerikaanse tekenaar Dan Panosian die voor zowat alle gekende superheldenseries heeft getekend. En dat zijn er nogal wat! Hij is aardig vertrouwd met de Franco-Belgische strip — hij waardeerde nogal De Schorpioen — en brengt vaart in de tekeningen die meer naar de klassieke vastelandsstrip neigen dan naar zijn comicachtergrond. Het ziet er weliswaar een beetje schetsmatig en gehaast uit, maar eigenlijk net zo zelfzeker als de held die hij onder handen neemt.

De monologen en dialogen zijn om van te smullen en we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat Desberg op een milde manier probeert te choqueren via zijn nieuwste creatie. Nu alleen nog afwachten of het publiek wil volgen.

> DAVID STEENHUYSE — oktober 2013