Bibliografie van Pierre Wachs
• Bankgeheimen
• De Geheime Driehoek
• De Geheime Driehoek: I.N.R.I.
• De Krijgers van God
• De Slang onder de Huid
• Navarra
• Rood Gedicht
Bibliografie van Régis Hautière
• Abeltje
• Aquablue
• Boven de Wolken
• De Laatste Vlucht
• De Oorlog van de Lulu's
• Perico
OORLOGSVROUWEN 1
Amy Johnson


Pierre Wachs + Régis Hautière/Francis Laboutique • Casterman
64 p. (SC)
Infotainment

Oorlogsvrouwen 1 opent een vierdelige reeks portretten van historische, uitzonderlijke vrouwen die zich lieten opmerken tijdens de Tweede Wereldoorlog. In volgorde zijn dat Amy Johnson, Sophie Scholl, Berthie Albrecht en Mila Racine. Een vijfde vrouw is fictief, journaliste en spionne voor het Reich, Anna Schaerer, is voor deze reeks uitgevonden om een rode draad tussen de albums te creëren. In deel 1 komt het bewogen levensverhaal van de Britse pilote Amy Johnson aan bod.

In de jaren 1930 liet ze zich opmerken in haar drang luchtvaartrecords te breken. Ze nam zelfs deel aan wagenraces. Bovenal wilde ze ernstig genomen worden in de burgerluchtvaart waar al helemaal geen plaats was voor vrouwen. Met gelijkgestemde vrouwen probeerde ze een eigen luchtvaartmaatschappij uit de grond te stampen. Een vlucht tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan haar leven. Ze verdween in mysterieuze omstandigheden boven de monding van de Teems. Haar lichaam werd nooit teruggevonden.

Régis Hautière, gekend van het luchtvaarttweeluik Boven de Wolken en de nieuwste cyclus van Aquablue, pikt de interessantste feiten uit Amy Johnsons bewogen leven. Voeg er ook maar ongeluk in de liefde aan toe. Hij koppelt daar een fictief spionageverhaal aan vast om een spannende verklaring te kunnen geven voor Johnsons verdwijning. Op die manier leest Oorlogsvrouwen niet als een strikt biografische strip, maar wel als infotainment. En wij vinden dat geen vies woord.

Tekenaar van dienst is Pierre Wachs. Voor de reeks Bankgeheimen USA waren we blij dat hij hij niet langer afwisselde met Dominique Hé zoals tevoren bij Bankgeheimen het geval was. Wachs' stijl ligt ons echt niet, maar voor Oorlogsvrouwen heeft hij zich precies herbrond. De tekeningen zien er opmerkelijk verzorgder uit. Zijn beperkingen heeft hij wat ons betreft prima weten weg te moffelen.

> DAVID STEENHUYSE — september 2013