In alle films, tekenfilms, tv-reeksen en strips die we van Superman hebben gezien en gelezen, zagen we in de oersuperheld dikwijls een wat melancholisch figuur. Hij is de laatste van zijn soort, zijn ouders heeft hij nooit gekend, hij heeft zelfs amper tijd doorgebracht op zijn geboorteplaneet. Op onze aarde vond hij een nieuwe thuis, een job als reporter, vriendschap en liefde. Het duo Shane Davis en J. Michael Straczynski weten die melancholische, ook wel triestige natuur uit te spitten in dit geheel nieuwe, realistische oorsprongverhaal van de Man van Staal. Het is een straf verhaal met verstand, gevoel, spanning en wijze lessen over Supermans ziel en bestaansreden. Als Clarks adoptiefmoeder Martha hem uitlegt waarom hij in zijn superheldengedaante net géén masker moet dragen, dan is dat zó helder en juist. Hier zit een klasbak achter de schrijftafel!
Flashbacks worden vakkundig verweven met Clark Kents zoektocht naar een job in de grote stad en een avontuur van epische aard die hij er beleeft. Voordat hij wordt aangenomen door de Daily Planet komt er zomaar eventjes een buitenaardse invasie de boel op stelten zetten. Honderdduizenden, miljoenen komen om wanneer Tyrell met zijn volk, de aarstvijanden van Supermans volk, de aarde komt uitdagen. Hij is op zoek naar de laatste van de Kryptonieten want volgens een verdrag mag er geen enkele van die soort overleven. Het treffen tussen Tyrell en Superman is er een vol machtsvertoon. Uiteindelijk — dat is geen verrassing — overwint de laatstgenoemde. Maar hoewel de enen hem thans zien als redder van de planeet, wordt hij door anderen net zo goed beschouwd als de grote oorzaak van de rampspoed die de aarde trof. Er zit logica in hun argumenten. Was Superman niet op hun planeet gestrand, dan had Tyrell er ook niet moeten komen zoeken. Nog iemand anders drukt het extremer uit: "De media lijken niet te snappen dat deze man een symbool is van illegale immigratie op interplanetaire schaal." Dat is echt wel de vinger op de zere wonde leggen. De meningen over de superheld zijn ten zeerste verdeeld en daarmee zal de jongen moeten leren leven. Je zou dus voor minder je eigenheid in twijfel trekken.
Het realisme en de beeldtaal van Shane Davis zijn van een uitmuntende kwaliteit. Ook niet-comicliefhebbers moet dit kunnen aanspreken. Dit overklast moeiteloos vele, vele Europese thriller-, actie- en psychologische strips. Maar vooral het werk van Straczynski (de man die Hermanns Jeremiah naar het kleine scherm bracht) is te bewonderen. Hij geeft het personage een diepgang die de beste van zijn collega's aan het duistere karakter van Batman schenken. Het canvas waar Straczynski op werkt, maakt van Superman meer een jongen van vlees en bloed met enorm veel twijfels, onzekerheden en vragen over zijn afkomst dan een onverslaanbare superheld. Onder die stalen spieren zit één brok kwetsbaarheid. Geweldig.
Dit is met andere woorden weer een uitstekende keuze van RW Uitgeverij. Toch hadden we graag gehad dat er een extra tekstcorrectie aan te pas komt, en nog het liefst door een Vlaming. Niet alleen zouden té 'Hollandse' uitdrukkingen achterwege kunnen blijven, maar die enkele dubbele of ontbrekende woorden en die paar blanco tekstballonnen hadden ook vermeden kunnen worden! |