Bibliografie van Elia Bonneti
• De Piraten van Barataria
Bibliografie van Jean-Luc Istin
• Aleph
• Alice Matheson
• Androïden
• Aquilon
• Asceltis
• De Druïden
• De Heer van de Duisternis
• De Legenden van Korrigan
• De Lemen Troon
• Drakenbloed
• Drakenbloed
• Elfen
• Excalibur - Kronieken
• Godenschemering
• Hannibal Meriadec en de Tranen van Odin
• Het Vijfde Evangelie
• Lancelot
• Merlijn - De Profeet
• Merlijn - Queeste naar het Zwaard
• Merlin
• Night of the Living Dead
• Tempelridder
• Ys, de Legende
DE DRAKENORDE 0


Elia Bonneti + Jean-Luc Istin • Saga Uitgaven (Geheimen van het Vaticaan)
48 p. (HC & SC)
Allerminst een overbodige start

Na het einde van de trilogie De Drakenorde, een van de betere reeksen in de collectie Geheimen van het Vaticaan, kwam er in het Frans snel een prequelcyclus want zo gaat dat met successen. Dat nuldeel is nu vertaald. Hierin wordt het ontstaan van de mysterieuze organisatie van de Drakenorde uit de doeken gedaan. Het speelt zich voornamelijk af in 1919 in de Schotse Highlands. Een zekere Hank komt in een droom te weten waar en wanneer hij een bepaald iemand kan doden om de Holocaust te voorkomen. Hank moet niemand minder dan Adolf Hitler vermoorden, nog vóór hij de Führer werd.

Elia Bonetti wisselt de niet minder getalenteerde Denis Rodier af als tekenaar die op zijn beurt de nog niet vertaalde vervolgcyclus van De Drakenorde tekent op scenario van Eric Corbeyran. De Italiaan Bonetti is een comictekenaar (hij tekende onder meer voor Captain America) en overgiet zijn tekeningen met heel wat zwart waardoor de pagina's erg zwaar en duister overkomen, maar ook van veel zin voor realisme getuigen. Hank vinden we met zijn weerwolvenbakkebaarden trouwens wel iets weg hebben van Wolverine. Zijn tekenstijl past bij het sinistere verhaal van Jean-Luc Istin die ondertussen een resem goedlopende reeksen op zijn actief heeft. Deze prequel staat niet bovenaan op die actieflijst genoteerd, maar het is allerminst een overbodige start van een nieuwe cyclus geworden. De intrige is sterk, de (neven)personages zijn dat eveneens. Uiteraard hebben we een boontje voor de mooie Daria die eeuwig jong wil blijven, maar daarvoor een hoge prijs dient te betalen die we nog niet mogen weten.

> DAVID STEENHUYSE — december 2012