Bibliografie van Michel Faure
• De Schilderleraar
• De Tien Geboden (deel 9)
• De Zoon van de Arend
• Elsa
• Het Land van Langvergeten
• Het Land van Langvergeten (deel 9 t/m 12)
Bibliografie van Frank Giroud
• "Vergeten" in Annam
• Angelus
• Azrayen'
• Black Page
• De Advocaat
• De Blauwe Verten
• De Erfgenaam
• De Expert
• De Fleury-Nadals
• De Ondergang van de Dapperen
• De Tien Geboden
• Eva K.
• Geheimen - De Schimmenwals
• Geheimen - De Slang onder het IJs
• Geheimen - De Splinter
• Het Ibismeisje
• Jackson
• Levenslijnen
• Levenslijnen
• Levenslijnen
• Mandrill
• Missouri
• Quintett
• XIII Mystery
GEHEIMEN - SAMSARA 1


Michel Faure + Frank Giroud • Dupuis (Impressie(s))
80 p. (HC)
Met pracht en praal
Elisabeth Griffith richt in het sterk industriële Manchester aan het einde van de negentiende eeuw een schooltje in dat arme kinderen een kans probeert te geven op een beter leven. Deze "New School" heeft echter ook tal van tegenstanders binnen de gevestigde aristocratie. De school wordt dan ook uit zijn gebouw gezet en bij gebrek aan middelen moeten de lessen gestaakt worden. Elisabeth gaat gedreven op zoek naar geldschieters en komt zo onverwacht op het spoor van een gewelddadige episode uit het leven van haar ouders. Dit spoor leidt haar zelfs naar India.

Met tekenaar Michel Faure kwam scenarist Frank Giroud bij een ervaren rot terecht. In de jaren tachtig en negentig verwierf Faure een zekere bekendheid met zijn historische reeks De Zoon van de Arend. Nadien verhuisde hij naar uitgeverij Glénat, waarvoor hij met Makyo twee reeksen opstartte, naast de derde cyclus van Het Land van Langvergeten. Elsa (drie delen) en De Schilderleraar (drie delen) bevestigden Faure als een begenadigd tekenaar die net als enkele collega's (Hermann, Rosinski) de stap zet naar een geschilderde stijl. Hij tekende voor Giroud eerder al het negende deel van diens succesreeks De Tien Geboden. Voor Samsara haalt hij nog eens het onderste uit de kan en tovert 78 feërieke pagina's tevoorschijn die tintelen van zo veel kleurenpracht.

In de andere reeksen binnen Geheimen slaagt Giroud er telkens weer in om op een overtuigende manier een situatie te schetsen en ook de personages overstijgen bij hem het bordkarton. In Samsara is dit niet anders. Hij kiest voor het minder populaire Manchester als eerste locatie. De grijze uitzichtloosheid van het leven daar contrasteert perfect met de dynamische (en dodelijke) levendigheid van India. Hij introduceert ook een uitgebreid scala aan personages die echter afzonderlijk perfect hun eigen karakter krijgen.

Aan het einde van dit eerste deel vertrekt Elisabeth zelf naar India, haar familie en hun geheimen achterna. Tegelijk hoopt ze op een oplossing voor haar New School. Samsara 1 is zowel een meeslepend menselijk drama als een treffend tijdsbeeld van een periode op de rand van de twinitigste eeuw. Het afsluitende album van het tweeluik belooft dus alle goeds. We zetten er dan ook geld op in dat Faure en Giroud deze verwachtingen zullen inlossen.
> MARC BASTIJNS — oktober 2007