TARZAN 


Petar Meseldzija + Duda Vukojev/Bane Kerac • Dark Dragon Books (Edgar Rice Burrough Collection)
88 p. (HC)
Meester van de situatie
"Tarzan" typen in de zoekbalk van Google levert 53.400.000 resultaten op. Het personage dat Edgar Rice Burroughs honderd jaar geleden bedacht, is ongetwijfeld een van de bekendste fictieve figuren ter wereld. In zijn carrière slingerde hij aan lianen in boeken, films, tv-reeksen, tekenfilms en comics. Hal Foster (Prince Valiant) was de eerste die zich over Tarzan ontfermde, toen nog als een geïllustreerde krantenstrip. Maar vooral Burne Hogarth en Russ Manning (van wie volgend jaar gebundelde heruitgaven zullen verschijnen) hebben Tarzan als strippersonage grootgemaakt. In onze contreien tekenden Don Lawrence en Hans G. Kresse (die de anatomische weergave van de spieren door Hogarth maar niets vond) Tarzan-strips. Ook de in Nederland wonende Servische illustrator Petar Meseldzija (bezoek hier zijn website) heeft zijn bijdrage geleverd aan de rij talloze bewerkingen van het personage. Dark Dragon Books bundelde alle vier nooit eerder vertaalde verhalen die hij voor Yu Tarzan tekende in een gelimiteerde hardcoveruitgave van vijfhonderd exemplaren.

De vier verhalen tonen aan dat de Afrikaanse jungle geen beperking inhoudt voor de verhalen. De ene keer zien we Tarzan als een Rambo in de jungle die met zijn blote handen soldaten uitschakelt, de andere keer gedraagt hij zich als een Conan wanneer hij avonturen beleeft bij zwarte stammen. Helemaal verrassend is Tarzan te zien als een ridder in de Vallei van het Heilige Graf waar een laatste bolwerk van verdwaalde ridders is gevestigd. Dat doet hij niet voor het eerst overigens, gezien de verwijzingen naar eerdere Tarzan-verhalen. In alle omstandigheden past de manskerel met het lendendoekje zich aan waardoor hij niet alleen de meester van de jungle, maar ook de meester van de situatie blijft. Ook verhaaltechnisch, want soms debiteert hij oneliners en ontwaren we in hem een gevoel voor humor terwijl hij zich elders laat voorstaan als een spierenbundel zonder meer.

De grootste constante is het tekenwerk van Petar Meseldzija. Zijn trefzekere realisme is rijk aan detail, maar blijft overzichtelijk. Een inkleuring is niet echt nodig want zijn zwart-witcontrasten zijn al evenwichtig genoeg. Er staan werkelijk prachtplaatjes in dit eenmalige album dat al zijn Tarzan-stripwerk bundelt. Soms ontlokt niet meer dan één plaatje met een close-up onze bewondering. Dark Dragon Books deed er bovendien goed aan om de originelen zo getrouw mogelijk in te scannen. Zo zie je in de zwarte vlakken nog duidelijk de penseelstreken en af en toe witte plakkaatverf doorschemeren.

Meseldzija is al dik twintig jaar striptekenaar af. Tegenwoordig vergaart hij successen met zijn (bekroonde) illustraties. En dat moeten we als een verlies voor de stripwereld beschouwen. Met zijn capaciteiten had hij verdikke kunnen doorstoten tot het pantheon van de comicsindustrie. Nu moeten we het stellen met deze enkele Tarzan-uitgave, een imposant schetskatern (met onder meer een nooit voltooid Tarzan-verhaal dat er in potlood nog beter uitziet dan de geïnkte strips) en een voorwoord van Fred de Heij dat ons duidelijk maakt waarom hij Meseldzija associeert met Rubens.

Kortom, wie het werk wil ontdekken van een voor de stripwereld verloren tekenaar krijgt deze kans, één kans, om een onberispelijk uitgegeven bundel in huis te halen.
> DAVID STEENHUYSE — september 2012