SUCCUBUS 2 Roxelane
Adriano De Vincentiis + Thomas Mosdi • Saga Uitgaven (Geheimen van het Vaticaan) 48 p. (HC & SC)
|
|
Overklast |
|
Je hoeft het vorige album niet gelezen te hebben om je in de oosters-exotische setting van dit tweede deel te gooien. Je komt neer op fluweelzachte kussens waar je nog eens de uitleg krijgt over de geheime orde van vrouwen, de Dochters van Lilith, die mannen met macht willen inpalmen om een vrouwelijke dominantie in voege te laten treden. Dat doen ze in verschillende tijdperken bij verschillende staatshoofden, in dit geval de Ottomaanse sultan Suliman (1494-1566) die met de Slavische haremvrouw Roxelane huwde waardoor hij de Ottomaanse tradities verbrak. Over die Roxelane, van geboorte de in Galicië geboren Alexandra Lissowska, gaat dit verhaal. We leren hoe ze als slavin van een grootvizier in de harem van Suliman terechtkwam waar zich een strijd om de macht ontspint. Door haar dramatische voorgeschiedenis heeft ze van zich leren afbijten. Het tonen van haar blikkerende tanden is dan ook meermaals nodig om stand te houden.
Succubus gaat over macht en erotiek, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch zullen lezers vooral het erotische gedeelte onthouden. Op de pagina's waarop er eens een keer geen vrouwelijk naakt valt te bewonderen, wordt dat op een andere pagina dubbel gecompenseerd. Laat nu net de indertijd van de erotische thriller gehaalde Italiaanse tekenaar Adriano De Vincentiis de touwtjes in handen hebben. Wat een talent! De poses en gelaatsuitdrukkingen die hij aanwendt, vertonen veel gracieuze verfijning en verleiding, zelfs in scènes waarin Roxelane en haar Nubische maatje aan vernedering en onderwerping onderhevig zijn. De Vincentiis doet zodanig goed zijn werk dat het de bedoelingen van scenarist Thomas Mosdi overklast. Nochtans is dat primaire en tegelijk slimme verhaal net zo goed een troef — en jouw excuus! — om Succubus in huis te halen. |
|
> DAVID STEENHUYSE — september 2012 |