Bibliografie van Callixte
• Eightball Hunter
Bibliografie van Olivier Marin
• De Avonturen van Betsy
DE AUTOREPORTAGES VAN MARGOT 3
2CV voor een Boegbeeld


Callixte/Olivier Marin + Olivier Marin • Silvester
48 p. (HC)
Charmant en ravissant

De Italiaanse beeldhouwer, architect en wagenontwerper Flaminio Bertoni heeft zijn plaatsje in de autogeschiedenis meer dan verdiend. Hij is de man achter het design van de Traction Avant, de DS en de 2CV, allen in opdracht van het Franse automerk Citroën. Aan elk van deze populaire wagens is er nu een stripverhaal gewijd met de ravissante Margot in de hoofdrol.

Margot is een reporter voor een Frans automagazine. Na haar winst in de Coupe des Demoiselles, een wagenrace voor vrouwen, is ze gevraagd om als boegbeeld te fungeren voor Citroën en het merk te promoten. Ze stond ook aan de basis van een wagenreeks met kleuren die zijn gebaseerd op de nieuwste modecollectie van couturier Théophile Saint-Cardon. Verschillende sabotagestreken verhinderen de presentatie van het model aan het publiek dat veel verwacht van de gelimiteerde 2CV-Margot. Er werden slechts 22 exemplaren geproduceerd en een verzamelaar wil er eentje bemachtigen, tot elke prijs. Margot raakt dus opnieuw verwikkeld in een penibele situatie, al dan niet achter het stuur tijdens een wagenachtervolging.

Voor dit derde deel is cotekenaar Emilio Van Der Zuiden
ingeruild voor inkleurder Callixte. Olivier Marin bleef de wagens tekenen en het verhaal schrijven. De nieuwe samenwerking oogt nog wat stroef. De compositie van wat er in de prenten staat, ziet er nog te veel uit als los bij elkaar gevoegde personages, wagens en decors. In de uitwerking van de nevenpersonages is Callixte lang niet zo begaafd als zijn voorganger. Let bijvoobeeld op het belachelijke stoppelbaardje van mecanicien Molette. Voorts kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat er enorm veel foto's zijn nagetekend om wagens, interieurs en straatbeelden weer te geven. De manier waarop de personages daarin zijn geïntegreerd botst soms met de omgeving die weliswaar met de nodige zorgvuldigheid is getekend. De tekenaars zullen er allicht niet van kunnen beschuldigd worden bepaalde details vergeten te zijn of verkeerd getekend te hebben, maar wij zijn niet de specialisten die moeten overtuigd worden. Het personage dat Callixte dan weer wel het meest beheerst, is gelukkig hoofdrolspeelster Margot. Een plezante scène is een half "blote tieten"-moment waarbij ze haar jurk verliest die aan een balustrade blijft hangen. Helemaal niet functioneel voor het verhaal, maar kom. Vooral door haar doortastende en nuchtere interventies is de charmante Margot nog steeds dé reden om de albums in huis te halen. Alleen jammer, heren, dat ze in dit album ook haar jawoord geeft aan haar verloofde Louis. Wie thuis de broek aan heeft, is voor ons wel duidelijk.

Net zoals in de vorige delen staan er achteraan extra pagina's met een kleine, interessante geschiedenis van de wagen die met Margot de hoofdrol deelt. Zeven niet al te bekende tekenaars tekenden hun eigen versie van de 2CV in een cartoon of illustrate. De afsluitende pagina doet ons al uitkijken naar de volgende cyclus waarin Italiaanse voertuigmerken aan bod zullen komen, te beginnen met de Fiat 500 en, uiteraard, de Vespa.

> DAVID STEENHUYSE — juli 2012