DE OORLOG VAN DE SAMBERS: WERNER & CHARLOTTE 2 Herfst 1768: De Rode Mis
Marc-Antoine Boidin + Bernard Yslaire • Futuropolis | Glénat 48 p. (HC)
|
|
De regels van de dramaturgie |
|
De reeks Samber en alle spin-offs dragen dan wel de familienaam van de mannelijke lijn in het Samber-geslacht, maar vergis je niet: in alle albums voeren de vrouwen de boventoon. Bernard Yslaire houdt bovendien van de tegenstelling lieftallig, naïef meisje en hardvochtige feeks. In de rol van de feeks: gravin Jeanne-Sophie van Samber. Ze gaat met Alexandra von Gotha een weddenschap aan. Alexandra moet de jonge Werner, een weesjongen die graaf Goetz von Gotha graag tot zijn erfgenaam wil maken, binnen de maand in haar bed krijgen. Mooi meegenomen voor Jeanne-Sophie want alle middelen zijn goed om Werner weg te houden van haar dochter Charlotte. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de liefde vindt een sluipweg. Jeanne-Sophie laat zich echter niet bedotten en schroomt zich er niet voor om zichzelf in de strijd te werpen om een wig te drijven tussen Charlotte en Werner.
Volgens de regels van de dramaturgie is de tweede akte altijd het meest duistere deel van een verhaal. Je zou kunnen stellen dat Jeanne-Sophie de slinkse Darth Vader van dienst is in deze The Empire Strikes Back. En die rol vervult ze met verve. In die mate zelfs dat ze de anderen van het toneel dreigt te spelen. Enkel een diep ontgoochelde Augustin, Jean-Sophies vader, biedt nog wat weerstand. Werner en Charlotte daarentegen zijn te omschrijven als "kleine dwazen" zoals de gravin haar dochter noemt. Komt het nog goed in deel 3? Volgens de regels van de dramaturgie wel, maar blijft Yslaire zich aan die regels houden? |
|
> DAVID STEENHUYSE — april 2012 |