MOBY DICK
Variety Art Works + Herman Melville • EPO (Graphic Classic) 192 p. (HC)
|
|
Een verhaal rijker |
|
Zo, nu weten we ook weer waarom de roman Moby Dick (uit 1851) van Herman Melville tot de wereldliteratuur behoort. In de mangaverstripping mag er dan wel enorm veel zijn weggelaten, niet in het minst de klinkende zinnen die van een verhaal literatuur maken, maar de essentie blijft bewaard. En die essentie is man versus natuur, kapitein Ahab versus Moby Dick, een indrukwekkend grote witte walvis die menig walvisvaarder niet wist klein te krijgen. Ahab schoot er bij een vorig treffen een been bij in en is vastberaden bij de volgende confrontatie het pleit in zijn voordeel te beslechten. Dat zijn bemanning en zijn schip daarbij de speelbal worden van zijn dwangmatige wraakgedachten, kan hem niet deren. Hij wil die verdomde walvis tot elke prijs onderwerpen. Het hele verhaal beleven we mee door de ogen van het jongetje Ismaël die aanmonsterde op het schip dat zijn ondergang tegemoet vaart. Aan boord sluit hij vriendschap met enkele markante figuren, onder meer met de Maori-achtige harpoenier Queequeg. Het zeereisje wordt geen avonturenverhaal à la Schateiland, maar een bikkelharde overlevingstocht.
We weten best in welke mate er wordt neergekeken op dit soort bewerkingen, maar we kunnen de tegenstanders tenminste op het hart drukken dat lezers die nooit de oorspronkelijke roman hebben gelezen of een filmbewerking hebben gezien na het dichtklappen van deze mangaversie de basis van een zeer straf verhaal rijker zijn. En daarin schuilt tegelijk de rijkdom van de collectie Graphic Classic. |
|
> DAVID STEENHUYSE — oktober 2011 |