Bibliografie van Éric Liberge
• De Heer Vastenavond van As
• De Kapers van Alcibiades
Bibliografie van Pierre Boisserie
• Dantès
• De Bank
• Eastern
• Flor de Luna
• Het Kruis van Cazenac
• Het Slapende Woud
• Nova Genesis
• Roma
• Sint-Bartholomeüs
• Wolf (Stalner)
Bibliografie van Éric Stalner
• Ange Marie
• De Lange Stilte
• De Mof (deel 1-5)
• Fabien M.
• Flor de Luna
• Flor de Luna
• Goud onder de Sneeuw
• Het Kruis van Cazenac
• Het Kruis van Cazenac
• Het Kruis van Cazenac
• Ketens van Vuur
• Lijst 66
• Malemort
• Malheig
• Sektor
• Sint-Bartholomeüs
• Sint-Bartholomeüs
• Vito
• Wolf (Stalner)
• Wolf (Stalner)
• Ze Waren met Tien
REIZIGER 12
Verleden 4


Éric Liberge + Pierre Boisserie/Éric Stalner • Glénat (Grafica)
48 p. (HC)
Geen half werk

In dit slot van de Verleden-cyclus maakt Fish furore als gladiator Zonder-Naam. Hij is de sterkste, de beste, maar kondigde zijn laatste gevecht aan. Dat is tegen de zin van zijn bazen. Ze willen de populaire vechter verrassen tijdens zijn laatste gevecht door zeven tegenstanders tegelijk op 'm af te sturen. Ondertussen is ook Fish' broer Vedder in de antieke tijd gearriveerd. Hij komt tussenbeide in het gevecht en wekt op zijn beurt de woede van Fish' bazen. Maar het volk van Rome heeft een nieuw idool gevonden. Vedder krijgt nu ook een gladiatorenopleidng. Het leidt naar een ongewenste confrontatie in de arena.

Na drie cyclussen komt de sf-reeks Reiziger tot een einde. Na dit twaalfde deel verschijnt nog één epiloogalbum dat nu op de al drukke agenda van Blacksad-tekenaar Juanjo Guarnido staat. Op de valreep tekende Éric Liberge nog wel het best getekende album tot nu toe. Zijn kwaliteiten kenden we al van de rijkelijk met details overgoten reeksen De Heer Vastenavond van As en De Kapers van Alcibiades. Ook nu weer levert hij geen half werk. De Romeinse arena waarin en waarond het verhaal zich grotendeels afspeelt en het bordeel waar de gladiatoren afzakken zijn zo vakkundig getekend en ingekleurd dat het helaas opvalt dat hij minder sterk is in het tekenen van gezichten.

> DAVID STEENHUYSE — mei 2011