EVANGELIE VOLGENS SATAN 1
Wees Gegroet Maria


David Cerqueira + Antoine Maurel • Saga Uitgaven (Geheimen van het Vaticaan)
48 p. (HC & SC)
Pervers

De collectie Geheimen van het Vaticaan herbergt ondertussen al verschillende uitgewerkte theorieën omtrent Jezus Christus die haaks op elkaar staan. In Evangelie volgens Satan komt er eentje bij. Uit de titel kan je al afleiden dat er naast de vier gekende evangelies nog de versie van Satan bestaat. De proloog speelt zich af in een klooster in 1349. De tekenstijl oogt al sinister, maar de taferelen — wat zeggen we? — de perversiteiten die de nonnen ondergaan zijn van het verschrikkelijkst die we al sinds lang hebben gelezen: verkrachtingen, opengesneden buiken, uitgerukte ogen, vastgespijkerde handen en ronddwalende zombies. Die doornenkrans van Jezus alleen al bezorgde ons koppijn. In het heden lijdt criminologe Rachel aan nachtmerries. Ze beleeft de misdaden van de vrouwen die ze niet heeft kunnen redden. Al snel wordt ze zelf zo'n slachtoffer, meerbepaald van een seriemoordenaar die de politie op het spoor is. Poedelnaakt vastgespijkerd aan een kruis probeert ze de moordenaar met rede van zijn moordzuchtige plannen af te houden. Ze wordt gered, maar ze wil er zich tot op de dissectietafel van vergewissen dat hij echt dood is. Daar komen de dokters tot vreemde conclusies. Vanaf dan verleggen de auteurs ook de aandacht naar het Vaticaan die maar al te goed op de hoogte is van de symbolen op het lijk van de moordenaar en tal van andere gebeurtenissen die allen verband houden met een tweeduizend jaar oud evangelie. De inhoud ervan houdt het Vaticaan liever verborgen.

David Cerqueira heeft een realistische tekenstijl waar we onrustig van worden. Zijn personages zijn zo gedetailleerd getekend dat ze in al hun lelijkheid te waarachtig voor woorden zijn. Rachel is gelukkig het bekijken waard, al krijgt ze zodanig veel te verduren dat het geen kwestie meer is van schoonheid, wel om bekommernis. Het is dan ook jammer dat de tekenaar niet eenzelfde nijverheid aan de dag legde om alle decors even sterk uit te werken. Veelal gaat het om bewerkte interieur- en exterieurfoto's. Los van dit minpunt is Wees Gegroet Maria een opmerkelijke start van een nieuwe reeks waarvan we sommige scènes niet licht zullen vergeten.

> DAVID STEENHUYSE — november 2010