"Zonder voorwendsels, zonder omhaal. Met minder dialogen, tekst, woorden. Met actie als hoofdbestanddeel, tekeningen waarin monsters en mensen met elkaar vechten rond een stad." Dat belooft Jean Dufaux ons in zijn voorwoord. En inderdaad, het gezwets blijft — buiten het voorwoord dan — achterwege. Schieten, achtervolgen, knallen, losrukken, ontploffen, vluchten, aanvallen, verdedigen, overleven, transformeren, dat is waar het allemaal om draait. Filmliefhebber Dufaux zoekt het nu eens niet bij cinefiele films, maar veeleer bij de door hem geciteerde sf-trash als Starship Troopers, Mad Max en het inmiddels tot klassieker verheven Alien. Zowel vormelijk als verhaaltechnisch zal je elementen herkennen. Je krijgt ook wel een uitleg waar de monsterlijke, buitenaardse Draxen vandaan komen die simpelweg het uitroeien van de mensheid beogen, maar het komt bijna terloops ter sprake. Eén ding is zeker: de invasie is niet te stoppen en de hele planeet is wellicht besmet. Enkel Medina houdt stand.
In de stad Medina leven burgers en soldaten onder de bescherming van een koepel die in grote mate standhoudt tegen voortdurende aanvallen van monsters die zich over land en in de lucht bewegen. Wie al niet door hen wordt verscheurd en het kan navertellen met slechts een beet, raakt niettemin besmet en transformeert binnen de kortste keren zelf in zo'n monster. Enkele soldaten hebben van elders een vrouw ontzet. Zij werd bij wijze van experiment gespaard door de Draxen. Zij draagt het kind van zo'n monster. Wetenschappers in Medina onderzoeken haar want het zou wel eens kunnen dat dankzij haar tegenstand kan worden geboden tegen de Draxen. We volgen ook nog een soldaat en een meedogenloze moordenares van nabij.
Met al onze — ahum — ervaring zijn we er zeker van dat het gros van de striplezers Medina zullen laten liggen in de winkel bij het doorbladeren van het album. De tekenstijl van Yacine Elghorri is weinig aantrekkelijk. Op zijn best lijkt het op voorbereidende schetsen die Enki Bilal in zijn prullenmand gooit alvorens weer een meesterwerk te maken. Deze Franse tekenaar woont al enkele jaren in de VS waar hij als designer, illustrator of storyboardtekenaar op de loonlijst stond van onder meer DreamWorks en 20th Century Fox voor animatiefilms en tekenfilmseries als Titan AE, Futurama en daarvoor nog Flash Gordon en Lucky Luke. Ook voor de films Replicant en The Order met Jean-Claude Van Damme sprong hij in. Hij tekent daarnaast wel eens strips voor het Amerikaanse striptijdschrift Heavy Metal.
Dufaux beschouwt het als een uitdaging en een risico om met Elghorri in zee te gaan. Eerlijk gezegd is Medina vooral een aanrader voor wie houdt van mindless sf-pulp met een bloederige horrortoets. Gelukkig halen wij op dat gebied nog ruimschoots onze gram. |