IN MIJN OGEN
Bastien Vivès • Casterman (KSTR) 136 p. (HC)
|
|
Het ultieme liefdesboek |
|
Wat is ze mooi. Ze zat daar in de bibliotheek. Iets te studeren. Het lijkt zware kost. Ik neem plaats aan de andere kant van de tafel en ik probeer haar zo vaak mogelijk te bekijken. Wat is ze mooi. Teder. Plots heeft ze mijn steelse blik ontdekt en vraagt wat er is. Ik doe alsof mijn neus bloedt waarop ze me botweg vraagt waarom ik zo naar haar kijk. Ik kijk haar aan. Ze verontschuldigt zich. Zo lief. Zou ik? Ik ga ervoor. Laat ik maar vragen welk boek ze leest...
In Mijn Ogen. Zelden heb je een titel zo letterlijk moeten nemen. Vanaf het eerste plaatje kijk je door de ogen van een onbekende jongen. Je weet niets van hem, geen leeftijd, geen karakter. Het enige dat je weet is dat je daar een ravissant meisje hebt gezien. In Mijn Ogen moet je ook letterlijk interpreteren. Omdat je de hoofdfiguur bent, heeft het helemaal geen zin om je eigen gesprekken te herhalen. Je weet toch wel wat je zelf uitkraamt! Of niet? Bovenstaande samenvatting van de eerste prille ontmoeting is dan ook onze eigen interpretatie. Wij deden of onze neus bloedde. Jij keek misschien weg. Of stak je je tong uit. Of... Wie zegt het? Elke lezer flirt zoals hij zelf is of wil zijn. Voyeuristisch? Jazeker! Beschamend? Evenzeer.
Bastien Vivès, die ons al het mooie (onbeantwoorde) liefdesverhaal De Smaak van Chloor schonk, gaat ook grafisch een stap verder. In het begin van hun, of beter gezegd, jouw relatie heb je alleen maar oog voor het meisje. De open kaders suggereren dat de wereld rondom jou nog verder draait, maar wie maalt daarom. Je bent immers verliefd! Smoorverliefd!! Ze is dan ook prachtig getekend, met de zachtste kleurpotloden. Elke beweging, hoe subtiel ook, krijgt je maximale aandacht. Als ze met haar vrienden praat, interesseert het je niet meer en wordt haar beeld waziger en ruwer.
In Mijn Ogen is gelukkig meer dan een goed gevonden gimmick. Ondanks de wat moeilijke cover is dit een uiterst vlot leesbare strip geworden met een delicaat gevoel voor ritme. Dit is zonder meer een ongelofelijke prestatie voor een amper vijfentwintigjarige kerel. Niet voor niets wordt hij bij onze zuiderburen gekoesterd als de stripmaker van de toekomst. De Brecht Evens van Frankrijk. Twijfel je nog? Sla het boek open en lees de eerste drie pagina’s. Geen dank. |
|
> WOUTER PORTEMAN — mei 2010 |