HELLBOY 1-2
1: Kiem van het Kwaad - 2: De Duivel Ontwaakt


Mike Mignola • De Vliegende Hollander
144 p. (SC)
Penetrante verademing

"Onderzoeker van het paranormale" en H.P. Lovecraft. Die twee omschrijvingen kwamen we afgelopen week al een andere keer tegen in onze Grenzeloze Top 500 bij Rork 1. En ook Dylan Dog begeeft zich op een meer pulpgerichte manier op hetzelfde terrein. Er zullen vast nog wel vergelijkingen op te sporen zijn, maar hoe dan ook blijft Hellboy (die een eerste keer werd gepubliceerd in 1993) nog steeds een verademing tussen de rijstebrij van comics, strips en manga's. Het is geen verademing met een pepermuntgeurtje, eerder met een penetrante geur van solfer, vuur en een zweterige lichaamsgeur. Iemands afkomst kan lang blijven hangen...

Hellboy zien we in 1944 in Engeland opduiken door toedoen van een sinistere magiër die aan Hitler een wonder heeft beloofd. Na een resem bezweringen zijn de nazi's niet echt tevreden want waar is dat wonder dan? Elders dus, waardoor de demon uit de hel in kleutergedaante wordt opgenomen door het aldaar aanwezige team van de British Paranormal Society. Vijftig jaar later is Hellboy een actief opererende agent in dienst van het BPRD, het Bureau for Paranormal Research and Defense. Overal ter wereld wordt hij ingezet in aan waanzin, surrealisme en buitenwerelds grenzende paranormale zaken. Om ze op te lossen of een verklaring te zoeken, is de bedoeling, al loopt dat niet steeds gesmeerd. Tegelijk komt de rode demon daarbij in aanraking met elementen die hem meer vertellen over zijn verleden en ware oorsprong. Daarbij vallen al eens termen als "lot", "apocalyps" en "het uitroeien van de mensheid".

Hellboy is een ongelooflijk cool personage. Op het eerste zicht zou je het 'm niet nageven dat de spierbundel met de vreemdsoortige stenen hand al eens een oneliner debiteert. Veel van Hellboys aantrekking ligt dan ook in de teksten die naar de literatuur neigen of toch alleszins met veel zorg zijn geschreven om tot een bepaald niveau te komen dat zich onderscheidt van de rest. Ook in vertaling krijgen we die indruk. Ook wanneer je die teksten zou weghalen en tot de essentie van het verhaal komt, schuilt er nog veel geweldigs in de materie. De strijd tussen goed en kwaad is van alle tijden en die kan je op miljarden manieren invullen. Nu is het tijd voor Hellboy en die lezen we 't liefst op één manier: genietend in een comfortabele fauteuil.

> DAVID STEENHUYSE — maart 2010