Bibliografie van André Franquin
• Boeven op de Kermis
• Bravo Brothers
• De Avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot Dubbelalbum
• De Banjers
• De Graaf Is Verstrooid
• De Robinsons van het Spoor
• De Super Quick
• De Wereld van Franquin
• Een Rustige Vakantie
• Geharrewar tussen Pieter Pook en Molleke
• Guust
• Guust
• Guust
• Guust oblong
• Guust oblong
• Guust oblong
• Isabel (deel 3 tot 7)
• Marsupilami
• Robbedoes en Kwabbernoot (deel 1 tot 19, 24, Buiten Reeks 1, 2)
• Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin
• Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin
• Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin
• Roeltje en de Elaoin
• Ton en Tineke
• Zwartkijken
HOUBA! EEN LIEFDESGESCHIEDENIS 


AndrĂ© Franquin • Marsu Productions
64 p. (HC)
Gemiste raamvertelling

De laatste jaren verschijnen bij Marsu Productions met enorm veel respect voor André Franquin en enorm veel gevis naar onze laatste centen niet-vertaalde luxe-uitgaven van het œuvre van Franquin op groot formaat met een getrouwe weergave van de originele platen, compleet met correcties, aantekeningen, vlekken en potloodlijnen. Of en indien ja wanneer met terugwerkende kracht het Robbedoes-album Het Nest van de Marsupilami's op een dergelijke manier verschijnt, is ons nog niet duidelijk. Tussendoor verschijnt dit kleinood dat bij de aankondiging ervan onze wenkbrauwen deed fronsen. Omdat in Houba! Een Liefdesgeschiedenis alle passages met IJzerlijm — een van de eerste vrijgevochten stripvrouwen — als verteller van een natuurdocumentaire met een Marsupilamigezin in de hoofdrol en alle overige verbanden met de reeks Robbedoes en Kwabbernoot zijn verdwenen, riepen we dit uit tot een verminking van het origineel. Bij de effectieve verschijning van het album, moesten we toch toegeven dat het kleinood een mooie uitgave is geworden, beperkt in oplage tot 2.500 exemplaren voor de Nederlandse taal bovendien, maar dat is minder belangrijk.

De nieuwe inkleuring is rijker met een waarachtiger natuurkleurenpalet. Alle zwarte kaderlijnen zijn verdwenen, nu en dan worden prenten opgeblazen tot een vol paginaformaat en door de hermontage wordt er al eens een stuk afgesneden van een prent om het op een geschikt liggend formaat te krijgen. Het zijn niet altijd gelukkige ingrepen en de afbeeldingen missen dikwijls scherpte, maar de focus op het Marsupilamigezin en het voorafgaande spel van afstoten, verleiden en aantrekken blijft aandoenlijk. En erg mooi, vooral wanneer het dolverliefde koppel een nest jongen heeft geworpen. De intermezzo's met het hongerige luipaard zorgen voor een extra luchtige noot. Wanneer de afgebeten staart van de onfortuinlijke carnivoor echt niet meer korter kan, is het uit met het verhaal. Redelijk abrupt waardoor we alsnog de raamvertelling uit het oorspronkelijke album missen. Als dit je eerste kennismaking is met de Marsupilami, beloof ons dan dat je ook
Het Nest van de Marsupilami's erbij koopt want dàt is pas de ware klassieker.

> DAVID STEENHUYSE — februari 2010