Bibliografie van Charel Cambré
• Albert & Co.
• Amoras
• De Kronieken van Amoras
• De Pfaffs
• De Streetkids
• Filip & Mathilde
• Filip van België
• Guust: Gefeliciflaterd!
• Mega Mindy
• Pinanti United
• Robbedoes Special
• Spring
• Streetkids
JUMP 9
Pulp Fictie


Charel Cambré + Charel Cambré/Beauregard • Standaard Uitgeverij
32 p. (SC)
Ideale spruit

Pulp Fictie gaat de film Pulp Fiction achterna door het verhaal niet rechtlijnig te vertellen. En dat is leuk want in se draait het om niet meer dan een ordinaire persoonsverwisseling en een vleugje moderne Romeo en Julia. Daarom treffen we op pagina 1 een vastgebonden Dweezil aan die wordt ondervraagd door een maffioso, compleet met maatpak en zonnebril. We zijn in Napels. Terwijl Dweezil probeert duidelijk te maken dat zijn vakantieliefje Juliette niet Roma is, de verdwenen dochter van Don Cornichone, luistert deze laatste naar de ondervraging. Op Dweezils gsm staat een foto van Dweezil met Juliette, de vermeende Roma. Maar ook Don Cornichone ziet dat de twee niet dezelfden zijn. Hij beveelt een andere maffioso een mes te nemen en daarna volgt een cut naar de dag tevoren in Antwerpen waar Lisa in allerijl naar huis skatet om zich kwaad terug te trekken op haar slaapkamer. Zij is duidelijk jaloers op Juliette door de romantische foto's die Dweezil haar opstuurt. Haar moeder belooft om naar Napels te gaan. Opnieuw een cut naar vrijdagavond. Brains wordt wakkergebeld door Juliette die hem vertelt dat Dweezil is ontvoerd. Samen met Dweezils vader rijden ze naar Napels. Wat volgt zijn elkaar onderbrekende (maar nimmer verstorende) verhaallijnen waarna uiteindelijk alles — ook verhaaltechnisch — in zijn plooien valt.

Met elk nieuw album beplast Charel Cambré een nieuwe boom om zijn uitdeinende territorium af te bakenen. Op dat terrein van 'm is het aangenaam vertoeven want hij is de ideale spruit van de Vlaamse familiestrip en de Franco-Belgische traditie. Jump staat voor vaart, avontuur en actie, voor kolder en amusante knipogen, voor verzorgd tekenwerk en decors waaraan is gewerkt. Cambré heeft bovendien voeling met actuele ontwikkelingen om ook aansluiting te vinden bij de jeugd. Of die kinderen vlot mee kunnen met de atypische verhaalstructuur is nog de vraag, al experimenteerde Merho hier ook al mee in Kiekeboe. Tegelijk vragen we ons af of Cambrés territorium al lang niet te groot is voor Vlaanderen alleen. Jump had al lang in het Frans moeten verschijnen.

> DAVID STEENHUYSE — december 2009