Bibliografie van Grzegorz Rosinski
• Artbook Thorgal 40 Jaar
• De Chninkel
• De Fantastische Rondvaart
• De Klaagzang van de Verloren Gewesten (deel 1 t/m 4)
• De Werelden van Thorgal - Buiten Reeks
• Hans
• Hans (deel 1 t/m 5)
• Monografie Grzegorz Rosinski
• Thorgal
• Western
Bibliografie van Yves Sente
• Blake en Mortimer (deel 14, 16, 18)
• De Avonturen van Blake en Mortimer
• De Janitor
• De Werelden van Thorgal - Buiten Reeks
• De Werelden van Thorgal - Kriss van Valnor
• Een Ster van Zwart Katoen
• Thorgal
• Thorgal (vanaf deel 30)
• XIII
• Ze Noemden Hem Rooie
DE WRAAK VAN GRAAF SKARBEK 
integrale uitgave


Grzegorz Rosinski + Yves Sente • Dargaud
128 p. (HC)
Don't mess with our pietje

De bijdrage van het tweeluik De Wraak van Graaf Skarbek aan de Europese stripgeschiedenis is van velerlei aard. Yves Sente vond naast zijn uitgeversbestaan een definitieve nevenactiviteit als scenarist en is inmiddels doorgegroeid als vaste schrijver van Thorgal, XIII en Blake en Mortimer. De tot Belg genaturaliseerde Pool Grzegorz Rosinski heeft er het zelfvertrouwen mee verworven om voortaan ook Thorgal op doek te schilderen in plaats van de klassieke, realistische tekenstijl in zwart-wit die achteraf wordt ingekleurd. Met deze integrale bundel, die makkelijk kan doorgaan voor een luxe-editie, wordt het tweeluik alle eer aangedaan.

Verdiend? Door de beide verhalen in een korter tijdsinterval na elkaar te kunnen lezen, valt nog meer op dat Sente je constant bij je pietje wil pakken. Iets te vaak eigenlijk zodat het gênant wordt voor beide partijen. Don't mess with our pietje, weet je wel. Deze in de verte op De Graaf van Monte Cristo lijkende wraakthriller biedt geen voorkennis en dat maakt het minder vlot om de ware identiteit van graaf Skarbek te achterhalen. Je bent volledig overgeleverd aan Sentes keuzes. Die keuzes leveren wel gevarieerde scènes op. Langdurige rechtbankscènes zijn net zo opwindend als voorbeelden uit de betere tv-series en films die zich van zulke scènes bedienen voor verbaal vuurwerk, opzienbarende verdachtmakingen en verrassende onthullingen die het publiek een langgerekte "ooooh" weten te ontfutselen. In andere scènes bevinden we ons in duistere kamerinterieurs of kleurrijke ateliers in Parijs of onder een tropische zon temidden inboorlingen of piraten zodat het verhaal meer is dan enkel een rechtbankthriller.

In al die scènes weet Rosinski zich te manifesteren als een gepassioneerde wildeman. Zijn schilderijen blinken nochtans niet altijd uit in duidelijkheid. Soms zijn personages er te summier opgezet. Waar is dan nog zijn ooit zo geroemde realisme? Dat valt nu extra op door de grotere uitvoering van het album. Hoe dan ook weet Rosinski net zoals vroeger emoties treffend te verbeelden, al gebeurt dat in de context van De Wraak van Graaf Skarbek met meer panache en een duivelse expressiviteit voor een grotere of zelfs overdreven impact. Het zal dan wel aan Thorgals rustiger karakter liggen dat hij minder hevig reageert dan de personages in De Wraak van Graaf Skarbek.

Leuk, en extra kunstzinnig beantwoordend aan Skarbeks kunstenaarsstatuut, is de bladspiegel van de platen. Elke prent lijkt wel gekleefd op vergeelde gravures. Puik werk, toevallig van Rosinski's zoon Piotr, een groot grafisch talent. 't Zit in de familie.

> DAVID STEENHUYSE — oktober 2009