PRINS VALIANT 3
Jaargang 1941-1942


Hal Foster • Silvester
112 p. (HC)
Swingende tiet

De laatste jaren worden veel klassiekers opnieuw vanonder het stof gehaald, zij het als heruitgaven (zoals Zwartkijken en De Gezellen van de Schemering), voorheen onverwachte vervolgen (zoals Kinderen van de Wind en Loopgravenoorlog later dit jaar) of als nooit eerder in album uitgegeven verhalen (zoals Bessy, Kari Lente,...). Dat vinden wij goed. Zo vergeten we de oudjes niet die een blijvende indruk kunnen nalaten. 71 jaar na de eerste krantenpublicatie van Prins Valiant gaf Silvester het eerste deel uit van een magistrale, bibliofiele reeks waarvan achttien delen zullen verschijnen in een beperkte oplage. Voor gefortuneerde stripverzamelaars — of voor zij die er het geld voor over hebben — met een oog voor superieure kwaliteit is dit een must. Elke tekening is een kunstwerkje, een illustratie op zich. De details zijn rijk en kleurrijk zonder protserige uitstraling. Met slechts één kenmerk weet Hal Foster een personage te typeren. Bemerk bijvoorbeeld hoe koopman Belshad Abu een krul in zijn snor legt als uiting van zijn hovaardigheid.

Vooral liefhebbers van ridderverhalen, hoofse romantiek en avontuur pur sang komen aan hun trekken. In Jaargang 1941-1942 belandt de achttienjarige prins op een galeischip, op een eiland, in Jeruzalem, in Afrika (voor Foster een vertrouwd decor als een van de gewezen tekenaars van Tarzan) en op diverse andere exotische en avontuurlijke locaties. De ene keer proeft hij van de geneugten aan het hof van een edelman, de andere keer is hij een gevangene of een slaaf die het hard te verduren krijgt. Maar overal weet de soms onbesuisde, soms impulsieve, soms op wraak beluste, maar steevast kordate ridder aan het hof van koning Arthur zich uit de slag te trekken, ook met behulp van zijn legendarische zingende zwaard. De verschillende situaties volgen elkaar snel op en worden niet nodeloos gerekt. Zo zit er duidelijk vaart in de nooit eindigende vertellingen over de moedige macho die in dit album zijn toekomstige geliefde Aleta ontmoet.

De formule van illustraties zonder tekstballonnen en met onderschriften is vandaag helemaal passé. Toch swingt de tekst als een tiet. Het is geen hogere literatuur, noch licht entertainment. En daar ergens in dat midden is verrassend veel humor te bespeuren. Vooral wanneer Foster zich kan uitlaten over vrouwen en het huwelijk ("Raoul en Clair zijn getrouwd en ze leefden nog lang en... nou ja, zo gelukkig als maar mogelijk is voor gehuwde mensen") presenteert hij zich als een onvervalste komiek. Oké, het gaat dus meestal om vrouwonvriendelijke humor.

Als striptekenaar in het realistische tekengenre gold Hal Foster niet alleen als stichtend voorbeeld voor een zwik Amerikaanse en Europese tekenaars. Hij legde de standaard en definieerde de perfectie.

> DAVID STEENHUYSE — juli 2009