Bibliografie van Jean Bastide
• Bollie & Billie
• Elric
• Notre Dame
Bibliografie van Bernard Yslaire
• De Hemel boven Brussel
• De Hemel boven het Louvre
• De Mazdabende
• De Oorlog van de Sambers: Maxime & Constance
• De Oorlog van de Sambers: Werner & Charlotte
• Drie Maagden
• Eva's GeSternte
• Frommeltje en Viola
• Samber
• XXe Ciel.com
• Zakkenloper en Blasius
DE OORLOG VAN DE SAMBERS: HUGO & IRIS 2
Herfst 1830, De Passie volgens Iris


Jean Bastide/Vincent Mézil + Bernard Yslaire • Futuropolis | Glénat
48 p. (HC)
Op z'n Kubricks

Het masterplan van Yslaire omtrent de uitbreiding van het Samber-epos kreeg het laatste jaar fikse knauwen. Vertraging bij het vervolg, een auteursconflict met Griffo die dan maar de brui gaf aan de geplande prequelcyclus die hierna komt, en een van acht naar drie teruggedrongen aantal cyclussen die aan de Samber-hoofdreeks voorafgaat. Het overzicht van wat nog moet komen staat op het binnenblad van dit album. Het blijft nog steeds een ambitieus project van prequels en sequels, maar we geloven nu sterker dat op een dag alles verteld zal raken. De stamboom op de backcover zal zeker nog handig van pas komen om je hoofd erbij te houden.

In deel 2 van Hugo & Iris, de cyclus over de vader van Bernard Samber, sterft Hugo's vader en dat hertekent de gezinssituatie. Hugo verkoopt de uitgeputte Waalse steenkoolmijn en zet hiervoor zijn scrupules opzij door honderden mijnwerkers op straat te zetten, hij zoekt vruchteloos toenadering tot zijn echtgenote Blanche die hem in een liefdeloos huwelijk een dochter schonk en hij raakt gefascineerd oor de veeleisende actrice annex courtisane Iris, de vrouw met de mysterieuze rode ogen. Door de vondst in de steenkoolmijn (herlees deel 1) knoopt hij het een aan het ander en krijgt een nieuw doel in zijn leven: het beschrijven van de oorlog van de Sambers, het geslacht waarvan de kleur van de ogen een lotsbepalende functie heeft.

De smachtende blikken, kussende mondjes en tranerige ogen doen je bij een oppervlakkige doorbladering van het album allicht vermoeden dat de romantiek er dik opligt. Niets is minder waar, De Oorlog van de Sambers is onversneden drama van een hoog en appetijtelijk, literair niveau. Voor de prentjes bij de tekst zorgt een uitzonderlijk getalenteerd, jong, Frans tekenaarsduo dat à la Stanley Kubrick voor diens film Barry Lyndon alle onnatuurlijke licht weert. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van een flauw daglicht, de sombere schemer en flakkerend kaarslicht. Ja, die belichting is een kenschetsende eigenschap van Bastide en Mezil. De stemmige, melancholische sfeer is een ondersteuning voor de scènes die Yslaire voor hen uitdenkt. Het is door albums als De Oorlog van de Sambers dat wij op onze leeftijd andere leeftijdsgenoten de mond kunnen snoeren met hun vooroordelen over kinderachtige strips.

> DAVID STEENHUYSE — november 2008