DE KOFFER
Caryl Strzelecki + Herman Brusselmans • Prometheus 148 p. (HC)
|
|
Detectivefreak |
|
"De eerste strip van werk van Herman Brusselmans”, vertelt de achterflap. Fout! Want lang voor zijn instantberoemdheid door “Bedankt voor u waaaaaandacht”-periode in Het Huis van Wantrouwen had Brusselmans al een half-educatieve strip geschreven voor beste vriend Erik Meynen, Een Bos op Zoek naar Bomen. Nu ja, een freak die dat ten berde wil brengen.
Boris Vanderhoeven is op zijn manier ook een freak, je kent Brusselmans. Boris is de zoon van een Destelbergse houthakker, een Wommelgemse boerin en een buitenshuis werkende prostituee uit de buurt van Gent. Te stom om te studeren en in navolging van vele stommeriken begon hij een eigen zaak, een detectivebureau. Die dag komt het fotomodel Fiona de hulp inroepen van Boris om haar vriend Jonas te vinden, die spoorloos is verdwenen met een mysterieuze koffer. Het verhaal van Fiona en de reacties van Boris daarop zijn gelardeerd met seksistische, absurde of onzinnige opmerkingen en vreemde versiertrucs. Pas halverwege de strip treden detective en klant in actie, nota bene nadat Jonas himself Fiona opbelde om te zeggen dat-ie ontsnapt is.
Je houdt van Brusselmans of je vindt ‘m een zak. Alleszins vinden wij dit een leuk boekje zonder meer met spitse dialogen en enkele goeie vondsten. De lijnvoering is duidelijk geïnspireerd op cult- en undergroundgoeroe Robert Crumb, en dat is een wonderbaarlijke verbetering van Strzelecki’s tekenstijl als je weet welke godsonmogelijke rommel hij vroeger afleverde (zelfs nog op scenario van Raoul Cauvin). |
|
> DAVID STEENHUYSE — oktober 2000 |