Bibliografie van Hermann
• Afrika
• Bernard Prince
• Bloedbanden
• Caatinga
• Comanche
• De Bloedbruiloft
• De Duivel der Zeven Zeeën
• De Torens van Schemerwoude
• De Veerman
• Dracula (deel 1)
• Duke
• Een Nacht met Volle Maan
• Hee, Nick! Droom je?
• Het Buitensporige Leven van de Nylon Man
• Jeremiah
• Jugurtha (deel 1, 2)
• Lugubere Verhalen
• Lugubere Verhalen
• Manhattan Beach 1957
• Missié Vandisandi
• Missié Vandisandi
• Nick
• Old Pa Anderson
• Sarajevo-Tango
• Station 16
• Terug naar Congo
• The Girl from Ipanema
• Wild Bill is Vermoord
• Zhong Huo
• Zonder Pardon
Bibliografie van Yves H.
• Bernard Prince
• Bloedbanden
• De Duivel der Zeven Zeeën
• De Veerman
• Dracula
• Duke
• Een Nacht met Volle Maan
• Het Geheim van de Hond-Mensen
• Manhattan Beach 1957
• Old Pa Anderson
• Schemerwoude (vanaf deel 12)
• Station 16
• Terug naar Congo
• The Girl from Ipanema
• Zhong Huo
• Zonder Pardon
SCHEMERWOUDE 12
Rodrigo


Hermann + Yves H. • Glénat
48 p. (SC)
Zonder torens

Het eerste wat ons opviel was het verdwijnen van "De Torens van", maar we hadden ons voorgenomen geen grapjes te maken rond de aanslagenhistorie in de US of A. Allez, we bedoelen maar, straks wordt Hermann opgepakt en danig aan de tand gevoeld omdat wij hier effetjes doodleuk zitten te verkondigen dat hij zijn torens kwijtspeelt.
Anyway, de eerste Schemerwoude-verhalen draaiden allen rond de queeste van ridder Aymar, die geld en vrienden zocht om zijn leen en kasteel terug te veroveren. Het tiende deel luidde, met de langverwachte herovering, het einde in. Definitief ? Dat was dan zonder de waard gerekend. Hermann tovert nu al twee delen op rij een losstaand verhaal uit zijn hoed, dat ergens wel iets met Schemerwoude te maken heeft. Deel 11 speelde zich af op het einde van de dertiende eeuw, in Sicilië, met een afstammeling van Aymar in de hoofdrol. Dit nieuwe deel situeert zich in Toledo, 1325, en heeft blijkbaar niets te maken met Schemerwoude, alhoewel het hoofdpersonage, Rodrigo de la Vega, wel die typische Schemerwoude-gelaatstrekken heeft. Het hoe en waarom komen we verder in het verhaal te weten.
Onder het motto “Nieuwe tijden, nieuwe stijl”, paste Hermann vanaf deel 11 zijn tekenstijl drastisch aan. We spreken vanaf nu over de schilderstijl van Hermann. Heel geslaagd, al oogt het in dit nieuwe deel iets minder mooi dan in het vorige. Dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het scenario, dat Hermann voor de gelegenheid overliet aan Yves H., beter bekend als Hermann Junior. Een goeie zet van papa!

> PETER D'HERDT — september 2001