KOGARATSU 10 Ultiem Rood
Marc Michetz + Bosse • Dupuis (Spotlight) 56 p. (HC & SC)
|
|
Lethal Weapon goes Japanese |
|
Eergevoel staat centraal in hun bestaan. Liefde is een zwakte. Disputen worden op leven en dood beslecht. In het middeleeuwse Japan is dat het bestaan van de samurai. Nakurama Kogaratsu was zo'n samurai. Nu is hij slechts een verbitterde ronin, een dolende ridder die zijn diensten aanbiedt aan de meest betalende.
Kogaratsu's trots wordt zwaar op de proef gesteld als hij wordt ingehuurd om een namban, een vreemdeling, te beschermen op zijn tocht door het mysterieuze Japan. Die inferieure westerling is de flamboyante Nederlandse hofschilder Remigius Tafelberg. Steeds op zoek naar de vrijheid om te kunnen schilderen wat hij echt wil: pijn, lijden en de dood. Kortom, het ultieme rood.
Alle ingrediënten zijn er om van dit album een banale Japanse Lethal Weapon te maken. Gelukkig brengt scenarist Bosse de beide leefwerelden netjes doserend met elkaar in contact. Wars van elk goedkoop effect. Zo ontpopt deze wrede saga zich uiteindelijk toch tot een mooi ingetogen drama.
Klasbak Michetz beheerst allang de kunst om met enkele pennentrekken trefzekere karakters neer te zetten. Soms karikaturaal, maar nooit uit de toon vallend. De natuurlijke aquareltinten geven het geheel nog meer sfeer en diepgang. Kortom, Kogaratsu is als een goede Bordeaux. Beter wordend met de jaren. Strevend naar het ultieme rood. Koester hem.
Aansluitend zit een katern van 8 pagina’s met paginagrote schetsen. |
|
> WOUTER PORTEMAN — oktober 2002 |