EEN NIEUW BEGIN 1-2-3 1. Verloren Vrede - 2. Exodus - 3. Openbaring
Marvano + Joe Haldeman • Dargaud 56 p. (SC)
|
|
Een nieuw einde |
|
Een Nieuw Begin moest de langverwachte opvolger worden van De Eeuwige Oorlog. Het sf-epos van Marvano en Haldeman stond lang geleden mee aan de wieg van de Vrije Vlucht-collectie en lag ook aan de basis van de Bronzen Adhemar die Marvano kreeg in 2001.
Wie De Eeuwige Oorlog niet kent, krijgt behalve onze banbliksems (shame on you!), ook een korte situatieschets. Mensen en Tauranen raken verwikkeld in de eerste intergalactische oorlog. We volgen William Mandela over drie delen in deze waanzinnige strijd. Tijdsprongen, nodig om de lange afstanden af te leggen, maken er helemààl een potje van, maar zoals Vietnam-veteraan Haldeman wel zal kunnen getuigen: oorlog is altijd een potje.
In Een Nieuw Begin is het niet William Mandela die de hoofdrol speelt, maar wel zijn geliefde, Marygay Potter. Vier eeuwen na de start van De Eeuwige Oorlog, leven Mens en Tauraan in vrede. Mens, met een hoofdletter, want men beschouwt mens, met kleine letter, als anders en minderwaardig. Seksuele betrekkingen zijn intussen taboe geworden (over een somber toekomstbeeld gesproken!) en Mens en Tauraan planten zich voort door klonen. Het ras van Marygay en William, de mens die nog spreekt over copuleren en ejaculeren, wordt door Mens en Tauraan als (een vieze) rariteit beschouwd. Ze worden in een soort reservaat op de planeet Middenvinger gestopt en daar goed behandeld, teneinde hun ras in stand te houden. Wanneer echter de jongsten van de groep worden aangemoedigd om zich genetisch te laten manipuleren, zodat ze zich kunnen integreren in het hoofdletter-Ras, voelen de kleineletter-mensen zich bedreigd in hun bestaan. In het tweede deel van de reeks besluiten ze dan ook om de planeet te verlaten. Na allerlei verwikkelingen komen ze in deel drie opnieuw terecht op de Aarde, die helemaal verlaten lijkt. Tot ze onder andere Ghandi, Marilyn Monroe, John Wayne, Stan Laurel en Oliver Hardy tegenkomen... |
|
> PETER D'HERDT — november 2003 |