Bibliografie van Grégory Charlet
• Kabbala
• Meesters van het Spel
Bibliografie van Philippe Charlot
• Bourbon Street
• De Wezentrein
• Karma Salsa
DE GEZUSTERS FOX 1
Geesten, Zijn Jullie Daar?


GrĂ©gory Charlet + Philippe Charlot • Saga Uitgaven (Collectie Bamboe)
48 p. (HC)
Hoor, wie klopt daar?

1850, ergens op het platteland in de staat New York. Maggie en Kate zijn met hun ouders nog maar eens verhuisd. Het gaat van kwaad naar erger voor hen. Hun vader is meer dan ooit in de ban van de alcoholduivel en hun moeder probeert wanhopig opgenomen te worden door de diepgelovige dorpsbewoners. Het feit dat ze nu wonen in het oude, krochtige huis van een moordenaar helpt hun integratie helemaal niet. Bovendien is mama Fox er doodsbang. Het huis kraakt. Het leeft, alsof het behekst is door spoken. De tienermeisjes plagen er graag hun moeder mee. Op een dag nemen ze haar in het ootje en doen alsof ze kunnen communiceren met de klopgeest. Hun moeder trapt er volledig in. De zusjes hebben hun slag thuisgehaald, maar het lachen vergaat hen als de volgende morgen het halve dorp hen nodig heeft om informatie te krijgen van de andere zijde. Mama kon niet zwijgen... Maar wat zal meneer Gespleten Hoef zeggen? Zal die geest Kate nog vertrouwen na hun stunt?

Een vreugdedans! Eindelijk is er nog eens werk van Grégory Charlet vertaald. De cover van het eerste deel van het geweldige Kabbala is voor ons nog steeds de mooiste en indrukwekkendste van dit decennium. Sindsdien verdiepte hij zich meer in Euromangareeksen. Voor De Gezusters Fox besloot hij een eerder Franse stijl aan te houden, maar toch behield hij zijn speciale kantje. Heel vaak laat de man van Rijsel de decors achterwege waardoor de tekst en de gezichtsuitdrukkingen van zijn personages alle aandacht opeisen. Deze door de sombere inkleuring versterkte leegte laat hij dan in een volgende prent fel contrasteren met een volledig uitgewerkte achtergrond. Zo voelt het huis aan als een werkelijk aanwezig personage. We hoeven je niet te zeggen dat dit prachtige platen oplevert. Het was dus maar aan scenarist Philippe Charlot (Karma Salsa, De Wezentrein) om deze grafische voorzet binnen te koppen in open doel. Maar het veeleer een frommelgoal. De plot begint sterkt, maar blijft dan wat hangen. Waar is die echt dreigende spanning? Welke snaar wil Charlot nu echt bespelen? Horror, familiaal drama of toch detective?... Het is ons niet helemaal duidelijk. Toch belooft de omkaderende raamvertelling nog zoveel dat we sowieso blindelings het slotdeel zullen kopen.

De Gezusters Fox zijn meer dan beloftevol. Groeien ze door of niet? De bal ligt in het kamp van de meisjes. We zijn benieuwd.

> WOUTER PORTEMAN — april 2018